Jak jeździć rowerem w czasie deszczu?

Podczas jazdy na rowerze deszcz napływa ze wszystkich możliwych kierunków: z nieba, z kół, ale również z obu boków – zarówno w momencie gdy jest napędzany przez wiatr jak i podczas przejeżdżających obok samochodów.  Dlatego też bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie się do wypraw.

Aby jazda na rowerze podczas deszczu była bardziej komfortowa, ale przede wszystkim bezpieczniejsza, należy zwrócić uwagę na kilka przydatnych wskazówek. Odpowiedni, nieprzemakalny strój, dodatkowe wyposażenie roweru oraz kontrola techniczna przed wyprawą w czasie niekorzystnych warunków atmosferycznych, pozwolą na zminimalizowanie ryzyka związanego z bolesnymi kontuzjami czy przeziębieniem.

Peleryna

Specjalne kurtki przeciw deszczowe są zazwyczaj wyposażone w specjalne otwory umożliwiające przepływ powietrza dzięki czemu czujemy się w nich dość komfortowo. W momencie gdy bardzo mocno pada, jest zimno, a na jezdni znajdują się kałuże, warto także zadbać o to by mieć suche buty. Do tych celów stworzone zostały specjalne botki (wkładki do butów). Można jednak poradzić sobie w inny sposób. Wystarczy włożyć stopy do foliowego worka, a następnie nałożyć but.

Błotniki

To jedne z najużyteczniejszych  rzeczy na deszczowe warunki pogodowe. Należy jednak pamiętać, że krótkie błotniki są kompletnie bezwartościowe i można je uznać za niepotrzebną stratę pieniędzy. Dłuższe natomiast z pewnością zabezpieczą nas przed błotem i ewentualnym ubrudzeniem ubrania.

Odpowiednie oświetlenie

Podczas deszczu powinniśmy zadbać o to, byśmy byli możliwie jak najbardziej widoczni dla innych pojazdów. W tym celu najlepiej zaopatrzyć się w światła (przednie i tylne), a także odblaski.

Szerokie opony

Im szersza opona tym lepsza przyczepność. Opony o szerokości 23C będą bardziej korzystne podczas jazdy w deszczowych warunkach niż 19C czy też 21C. Istnieją nawet takie, które mają 25C czy też 27C.  Są to opony przystosowywane specjalnie dla mokrej i błotnistej drogi.

Prawidłowe ciśnienie w oponach

Niezależnie od wybory opon, sprawdzenie znajdującego się w nich ciśnienia to priorytet. Opony napompowane do zalecanej maksymalnej dają mniejszą przyczepność w deszczowych warunkach, niż te napompowane do minimalnej zalecanej. Podczas suchej jezdni, w tylnim kole powinno być pół bara – a więc ponad minimum.

Hamulce tarczowe

Ich największą zaletą jest właśnie mniejsza podatność na wilgoć.

Gdy jesteś w drodze, powinieneś mieć na uwadze następujące wskazówki:

  • Gdy jest mokro, czas hamowania znacznie się zwiększa. Jeśli nie jesteś przyzwyczajony do takich warunków, najlepiej jechać trochę wolniej niż zazwyczaj. Prędkość powinno się wytracać stopniowo, poprzez pulsacyjne wciskanie hamulca.
  • Kałuże mogą być zaskakująco głębokie. Nigdy nie wiesz czy jest w nich ukryte szkło czy też jakaś inna rzecz. Warto zatem je unikać.
  • Pamiętaj, że pojazdy silnikowe również mają mniejszą kontrolę i widoczność podczas deszczowej pogody, dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na to co w danym momencie robią.

Po zakończeniu jazdy pamiętaj o następujących rzeczach:

  • Jak najszybciej doprowadź rower do suchości. Zwróć szczególną uwagę na łańcuch. W razie potrzeby nasmaruj go smarem.
  • Lekko nasmaruj wszystkie części ruchome takie jak hamulce i przerzutki.
  • Dokładnie wyczyść szprychy i szpary miedzy nimi, aby zapobiec zatrzymania się wody, która powoduje ich rdzawienie.
  • Przy niezwykle mokrych warunkach woda może spowodować denerwujące skrzypienie kierownicy. Należy zatem poluzować nieco śruby mocujące i wytrzeć zalegającą wodę.

Pamiętajmy, że odpowiednie zadbanie o rower, znacznie przedłuża jego żywotność i podatność na usterki.

Opublikowano:

Autor:


Oceń artykuł: