Typy dróg rowerowych w Polsce

W Polsce mamy dwa różne rodzaje dróg. Pierwszy z nich, to drogi główne, zwane również krajowymi. To co je cechuje to okropny ruch samochodów, a przede wszystkim ciężarówek. Ponad to, znajdują się w bardzo złym stanie – koleiny oraz uszkodzony asfalt (dziury). Drogi te są oznaczane na znakach drogowych poprzez dwa numery na czerwonym tle (lub jeden numer w przypadku dróg międzynarodowych). Drugi rodzaj dróg występujących w naszym kraju, to drogi wojewódzkie. Są one oznaczone poprzez trzy numery na żółtym tle.

Oprócz głównych dróg, mamy także lokalne. Mimo, że drogi te są często wyboiste i wąskie jeździ się nimi przyjemnie, ze względu na nieduży ruch samochodów. Jest więc to najlepsza okazja by podziwiać piękno polskiego krajobrazu.

Klikając w poniżej podany link można dowiedzieć się więcej, na temat ruchu samochodów na drogach krajowych i regionalnych. Te informacje mogą okazać się bardzo pożyteczne w momencie planowania kolejnych tras. Na kolor zielony, zaznaczono drogi krajowe, zaś na brązowo regionalne. Liczby wskazują średnią liczbę samochodów przejeżdżających na drogach w przeciągu 24h. Zobacz ruch na mapie.

row1 - Typy dróg rowerowych w Polsce

Kierowcy

Niestety kierowcy samochodów mają zwyczaj wyprzedzać rowerzystów w każdym przypadku. Polscy kierowcy nie lubią, gdy są zmuszani do wleczenia się za jadącym z przodu, dlatego zawsze będę szukać odpowiedniego momentu do wyprzedzenia. W związku z tym na drogach o dużym natężeniu ruchu, samochody przejeżdżają w odległości około 1m od rowerzysty. Często jednak ta odległość jest jeszcze mniejsza!

Trasy rowerowe

Tras typowo rowerowych, z prawdziwego zdarzenia w Polsce jest nie wiele. Pocieszające jest jednak to, że w ostatnim czasie sytuacja ta zaczęła ulegać poprawie. Szczególnie jeśli chodzi o duże miasta.

W Polsce dzięki dość dobremu oznakowaniu tras, mamy przyjemność zwiedzić wiele ciekawych turystycznie miejsc. Nie mniej jednak, bardzo rzadko są to drogi asfaltowe.

wycieczki - Typy dróg rowerowych w Polsce

Choć w Polsce uruchomiono kilka europejskich tras (Euro Velo), to jednak akurat te, nie mogą poszczycić się dobrym oznakowaniem. Ponad to są krótkie i dostępne tylko w niektórych częściach Polski (np. w rejonie Wrocławia).

euro - Typy dróg rowerowych w Polsce

Oto kilka przykładów:

  • EuroVelo 2: Galway (Irlandia – Londyn – The Hague – Munster – Berlin – Poznań – Warszawa – Minsk (Białoruś) – Moscow (Rosja)
  • EuroVelo 4: Roscoff (Bretagne, Francja) – Aachen (Niemcy) – Frankfurt am Main – Prague (Czechy) – Brno – Kraków – Lvov (Ukraina) – Kiev
  • EuroVelo 9: Gdańsk – Poznań – Wrocław – Brno (Czechy) – Triest (Włochy)
  • EuroVelo 10: Kopenhagen (Dania) – Szczecin – Gdańsk – Klaipeda (Litwa) – Riga (Łotwa) – Tallin (Estonia) – Petersburg (Rosjaa) – Helsinki (Finlandia) – Haparanda – Stockholm (Szwecja) – Kopenhagen
  • EuroVelo 11: Nordkapp (Norwegia) – Helsinki – Tallin – Wilnus (Litwa) – Warszawa – Kraków – Kosice (Słowacja) – Belgrad (Jugosławia) – Skopje – Ateny (Grecja)

Niestety w Polsce nie ma długodystansowych, asfaltowych dróg prowadzących z miasta do miasta.

Opublikowano:

Autor:

1 Comment

WOJT

Jak już są jakieś drogi rowerowe to w zdecydowanej większości buble zbudowane na odwal aby były , nawierzchnia to zwykle niefazowana kostka. Dochodzi do tego jeszcze ciągła teleportacja z jednej części na drugą. Te pseudo ddr-ki lub ciągi pieszo-rowerowe ciągle też zarastają trawą i nikt o nie za bardzo nie dba. Są też piękne drogi rowerowe ale to tylko rodzynki

Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Prowadzisz wynajem na doby?

Ten ebook jest dla Ciebie!

Pobierz darmowy ebook