Jak zmienić/naprawić przedziurawioną dętkę? Złapałeś gumę? Przeczytaj poradnik!
20, 50, 70, 100 km, czy więcej. Jakkolwiek długa by nie była nasza podróż, zawsze może spotkać nas niemiła niespodzianka w postaci przedziurawionej opony. Aby zaoszczędzić Ci większych nerwów i utraty pieniędzy związanej z różnorodnością dętek, pokażemy jak radzić sobie w takich sytuacjach. Okazuje się, że jednym z lepszych i najprostszych sposobów jest przyklejenie specjalnych łatek w miejscu przedziurawienia. Najpierw jednak przyjdzie nam się zmierzyć ze zdjęciem koła i wyjęciem dętki. Jest to sprawa z pozoru prosta, ale wymagająca pewnej wiedzy – szczególnie w przypadku koła tylnego.
Zmiana dętki w rowerze krok po kroku
- Zdejmij koło roweru. Większość pojazdów jednośladowych posiada obecnie dźwignie łatwego demontażu. Wystarczy obrócić jedną z dźwigni, by koło z łatwością się wyjęło.
- W starszych rowerach koła przymocowane są śrubą z nakrętką. Użyj klucza nastawnego, by ją poluźnić, umożliwiając w ten sposób łatwe wyciągnięcie koła. Jeśli jednak jest to koło tylne, przed odkręceniem śruby, należy przerzucić łańcuch na najniższą kasęte (przerzutkę), a przy zdejmowaniu koła odchylić przerzutkę do tyłu.
- Spuść powietrze z koła (o ile jeszcze coś zostało), sprawdzając, czy nie utkwiło w nim coś co doprowadziło do przedziurawienia się dętki (gwóźdź, szkło itp.). Najlepiej poprzez delikatne przejechanie palcem wierzchu opony.
- Za pomocą specjalnej łyżki lub śrubokręta (uważając by nie uszkodzić obręczy koła) podważ krawędź opony i przesuwając łyżką po obręczy zsuń z niej oponę. Wystarczy to zrobić z jednej strony.
- Jeśli naprawiasz dętkę za pomocą specjalnej łatki, napompuj ją i staraj się zlokalizować wyciek powietrza. W miarę możliwości, możesz również włożyć ją do wody (w tym przypadku przed naklejeniem łatki, trzeba będzie dętkę osuszyć). Tworzące się pęcherzyki powietrza wskażą przedziurawione miejsce.
- Czyścimy okolicę przedziurawienia papierem ściernym, a następnie nakładamy cienką warstwę kleju. Po chwili, kładziemy łatkę i przez kilka minut mocno ją przyciskamy.
- Włóż naprawioną dętkę do opony, zaczynając od włożeniu zaworu w otworze obręczy. Po zakończeniu tej czynności sprawdź, czy włożona dętka nie wystaje poza oponę.
- Pompujemy koło. Jednak przed wyruszeniem w dalszą drogę sprawdzamy jeszcze, czy niema kolejnych niespodzianek.
Zobacz również
Oceń artykuł:
Comments are closed.
4 komentarze
mam malutką uwagę do punktu 3 mianowicie radził bym sprawdzić od wewnątrz czy nie wystaje jakiś ostry przedmiot, czasem z wierzchu nic nie ma a w środku jest wyczuwalny.
Szkoda, że nie ma takiego stzyrazwsoenia w naszym mieście, ktf3re pilnowałoby San-Budu przy remontach drf3g, np. Sulechowskiej czy też Jędrzychowskiej
Jest git
[…] 12. Po kilku dniach od napompowania kół, sprawdź, czy zbyt szybko nie ucieka z nich powietrze. Jeśli okaże się, że tak, może oznaczać to konieczność wymiany dętki. […]