[AKTUALIZACJA 29.04.2020] Zakaz prowadzenia działalności dla niektórych obiektów noclegowych. Co oznacza, co robić?

W związku z występującym zagrożeniem epidemicznym w kraju od 14 marca 2020 w życie wszedł zakaz prowadzenia działalności noclegowej. Jednak co to dokładnie znaczy? Kto musi zamknąć działalność? Tłumaczymy.

AKTUALIZACJA 29.04.2020

Od 4 maja ponownie można prowadzić wynajem krótkoterminowy w hotelach i innych miejscach noclegowych. Doczekaliśmy się w końcu zniesienia pierwszych obostrzeń w kwestii wynajmu dla turystów!

Wytyczne dla funkcjonowania hoteli, pensjonatów w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce przekazał podczas konferencji 29 kwietnia Premier Mateusz Morawiecki.

Wydano zakres procedur, których należy bezwzględnie przestrzegać. Dotyczą one 4 obszarów.

  1. Bezpieczeństwo pracowników i obsługi.
  2. Bezpieczeństwo w obiekcie.
  3. Procedury zapobiegawcze w przypadku podejrzenia zarażenia koronawirusem u pracowników/obsługi.
  4. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zarażenia koronawirusem u osoby/klienta.

Czego dotyczą procedury dotyczące wynajmu dla turystów?

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom

W pierwszej kolejności jako właściciel obiektu noclegowego jesteś zobowiązany zapewnić bezpieczeństwo swoim pracownikom i obsłudze. Zalecane jest stworzenie procesów, które pozwolą na zachowanie odległości minimum 1,5 metra między pracownikami. Ponadto wskazuje się, że należy podzielić zmiany pracy w celu zwiększenia bezpieczeństwa pracowników będących w danym momencie na terenie obiektu (stosownie do możliwości). Szczególną uwagę należy zwrócić na to, aby w danym momencie w pomieszczeniach wspólnych (np. szatni, stołówce) liczba przebywających jednocześnie osób pozwalała na zachowanie 2 metrów odległości od siebie. Obowiązkowe jest także zapewnienie dostępu do środków ochrony osobistej tj. masek lub przyłbic, rękawiczek oraz środków do dezynfekcji rąk, a także nieprzemakalnych fartuchów z długim rękawem (do użycia w razie potrzeby).

Ponadto wydano zalecenia dla pracowników. Dotyczą one głównie zachowania odległości od innych osób oraz stosowania zasad szczególnej higieny. Ponadto pracownicy powinni dbać czystość powierzchni wspólnych, z którymi stykają się goście m.in. klamki drzwi, blaty, poręcze, oparcia krzeseł. W miarę możliwości powinni także unikać dojazdów do pracy komunikacją publiczną.

Ponadto zwrócono uwagę, aby zadbać o wietrzenie pomieszczeń oraz zminimalizowanie organizacji zebrań, spotkań (wskazany kontakt telefoniczny, kontakt e-mail).

Zarządca obiektu powinien także wziąć pod uwagę ustalenie różnych godzin przerw dla pracowników, aby nie przebywali we wspólnych pomieszczeniach. Szczególną ostrożność należy także zachować wobec pracowników powyżej 60 roku życia czy przewlekle chorych (ograniczenie kontaktu z gośćmi).

Kryteria odległości oraz zabezpieczenia środkami ochrony osobistej należy stosować także w stosunku do dostawców.

Obowiązkowe jest przyjęcie procedur postępowania w razie wystąpienia podejrzenia zakażenia koronawirusem i poinstruowanie o tym pracowników.

Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie

W obiekcie należy umieścić informację ile osób może jednocześnie przebywać w poszczególnych pomieszczeniach. Obowiązkowe jest także zapewnienie dozowników z płynem do dezynfekcji rąk, szczególnie w częściach wspólnych (m.in. recepcja, wejście, toalety, stołówka/restauracja). Wskazane jest także umożliwienie zakupu maseczek ochronnych na ternie obiektu. Dodatkowo w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych należy umieścić instrukcje mycia rąk, zakładania i zdejmowania maseczki i rękawiczek, a przy dozownikach z płynem instrukcję dezynfekcji rąk.

Przy codziennym sprzątaniu należy szczególną uwagę zwrócić na dezynfekcję powierzchni wspólnych (poręczy, włączników światła, uchwytów, klamek, poręczy krzeseł, a także blatów. Obowiązkowe jest zachowanie wymaganego dystansu pomiędzy personelem a gośćmi (min. 2 metry). Goście nie powinni spędzać zbyt dużo czasu na recepcji.

Jaka jest maksymalna liczba gości, których można przyjąć w obiekcie?

W pierwszej kolejności konieczne jest ustalenie maksymalnej liczby gości, a następnie jej kontrolowanie. Maksymalną liczbę gości ustala się na podstawie liczby dostępnych pokoi. Liczone jako liczba pokoi razy dwie osoby.

Należy ograniczyć dostęp do wspólnych pomieszczeń takich jak np. sale telewizyjne.

Co ważne, obowiązuje całkowity zakaz przebywania w obiekcie osób niezakwaterowanych.

W jaki sposób sprzątać pomieszczenia wynajmowane przez gości?

  1. Po każdym gościu zaleca się rutynowe sprzątniecie pokoju i dezynfekcję wszystkich powierzchni, które się dotyka, a także sprzętu (np. piloty). Dotyczy to również łazienki. Dodatkowo zalecane jest gruntowne wywietrzenie pomieszczenia lub zrobienie ozonowania/ zamgławiania/ dekontaminacji z użyciem innych dedykowanych technologii.
  2. Pokój można ponownie wynająć po zakończeniu dezynfekcji w okresie zgodnym z instrukcją urządzenia służącego do dekontaminacji, albo zaleceń producenta zastosowanych technologii.
  3. Personel sprzątający powinien mieć dostęp i używać jednorazowych maseczek, rękawiczek, a w razie potrzeby jednorazowego fartucha z długim rękawem. Pranie ręczników i pościeli powinno odbywać się w w temperaturze min. 60 ºC z dodatkiem detergentu.
  4. W łazienkach pokojowych obowiązuje także zakaz używania hotelowych suszarek nadmuchowych.

Jak będą funkcjonować punkty gastronomiczne w obiekcie (bary, restauracje)?

Funkcjonowanie restauracji  i barów musi odbywać się w reżimie sanitarnym. Uwzględnia to zakaz organizowania posiłków w formie bufetu. Mimo to jest możliwość serwowania posiłków gości hotelu (wykluczenie osób z zewnątrz) w przestrzeni restauracji. Warunkiem jest zachowanie odległości minimum 2 metrów między osobami spożywającymi posiłek.

Czy można udostępniać gościom sprzęty takie jako rower kajak?

Tak, udostępnianie takich sprzętów jest możliwe. Niezbędna będzie jednak dezynfekcja tych sprzętów udostępnianych gościom po każdym użyciu. Dotyczy to rowerów, kajaków i innych sprzętów hotelowych

Szczegóły dotyczące procedur polecamy sprawdzić bezpośrednio na stronie rządowej.

AKTUALIZACJA 02.04.2020

1 kwietnia wydano korektę do rozporządzenia z dnia 31 marca dotyczącego nowych podejmowanych działań w walce rozpowszechniającym się wirusem.

Jeżeli zakwaterowałeś gości przed 31 marca, goście mogą dokończyć pobyt zgodnie z wcześniejszym planem. To znaczna zmiana w stosunku do poprzedniego nakazu obowiązkowego wykwaterowania gości.

Hotele i inne miejsca noclegowe mogą pozostać otwarte dla:

  • osób w kwarantannie lub izolacji,
  • personelu medycznego,
  • osób w delegacji i dla tych, którzy korzystają z usług noclegowych w ramach wykonywania obowiązków służbowych (dotyczy to np. pracowników budowlanych),
  • osób, które były zakwaterowane w obiekcie noclegowym przed 31 marca.

Wiemy, że sytuacja jest trudna. Będziemy informować o kluczowych kwestiach, które dotyczą wynajmu noclegów. 

Źródło: gov.pl

AKTUALIZACJA 31.03.2020

31 marca wydano nowe rozporządzenie dotyczące nowych podejmowanych działań w walce rozpowszechniającym się wirusem. Jeden z podpunktów dotyczy obiektów noclegowych i hoteli.

W nowym rozporządzeniu możemy przeczytać, że wszystkie obiekty noclegowe, a także hotele działające na zasadzie najmu krótkoterminowego zostają zamknięte.

Mogą one funkcjonować tylko wtedy, gdy przebywają w nich osoby na kwarantannie, izolacji lub personel medyczny oraz dla osób, które podróżują w celach służbowych.

Przebywający w tych obiektach goście, muszą zostać z nich wykwaterowani do 2 kwietnia 2020 roku, czyli do dnia kiedy rozporządzenie wchodzi w życie.

Źródło: gov.pl

AKTUALIZACJA 21.03.2020

W dniu 20 marca zostało wprowadzone rozporządzenie o ogłoszeniu stanu epidemii na obszarze kraju, które nie przewiduje żadnych ograniczeń w działalności noclegowej (PKD 55.20 – Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania). 

Jednocześnie zostało uchylone rozporządzenie z 13 marca o ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemicznego, które przewidywało ograniczenie dla działalności noclegowej. 
Przypomnijmy, treść brzmiała następująco:

„Ustanawia się czasowe ograniczenie prowadzenia przez przedsiębiorców działalności związanej z prowadzeniem obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (ujętej w Polskiej Klasyfikacji Działalności w podklasie 55.20). „

Zapis ten nie występuje w nowym rozporządzeniu wprowadzającym stan epidemii. Wygląda, więc na to, że w chwili obecnej (od 20 marca) NIE MA ZAKAZU działalności noclegowej w Polsce.

1. Rozporządzenie w sprawie ogłoszenia stanu epidemii.
2. Rozporządzenie w sprawie odwołania stanu zagrożenia epidemicznego.
3. (Uchylone) Rozporządzenie w sprawie ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego.

Kogo dotyczy zakaz prowadzenia działalności noclegowej?

PKD 55.20 – Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania

Podklasa ta obejmuje zapewnienie zakwaterowania w cyklu dziennym lub tygodniowym w specjalnie wydzielonych umeblowanych pokojach lub pomieszczeniach umożliwiających mieszkanie, przygotowywanie posiłków oraz spanie lub z warunkami do gotowania lub wyposażonymi kuchniami. Mogą to być pokoje, apartamenty lub mieszkania w budynkach wielopiętrowych lub zespołach budynków, domki letniskowe lub domki kempingowe. Mogą być zapewnione minimalne usługi towarzyszące zakwaterowaniu.

Podklasa ta obejmuje zapewnienie krótkotrwałego zakwaterowania w:

  • ośrodkach kolonijnych i pozostałych obiektach wypoczynku wakacyjnego(np. w ośrodkach wczasowych, domach wycieczkowych, ośrodkach szkoleniowo-wypoczynkowych),
  • kwaterach dla gości i bungalowach,
  • domkach lub chatach, bez obsługi,
  • gospodarstwach wiejskich (agroturystyka),
  • schroniskach młodzieżowych i górskich.

Kogo NIE dotyczy zakaz prowadzenia działalności noclegowej?

PKD 55.10 – Hotele i podobne obiekty zakwaterowania

Podklasa ta obejmuje zapewnienie zakwaterowania w cyklu dziennym lub tygodniowym.

Obiekty tu sklasyfikowane zapewniają zakwaterowanie w umeblowanych pokojach, apartamentach z usługami codziennego sprzątania, słania łóżek oraz szeroki zakres usług dodatkowych takich jak: usługi podawania posiłków i napojów, usługi parkingowe, usługi pralni, udostępnianie basenów kąpielowych, pomieszczeń do ćwiczeń gimnastycznych czy urządzeń rekreacyjnych oraz udostępnianie sal konferencyjnych.

Podklasa ta obejmuje zapewnienie krótkotrwałego zakwaterowania w:

  • hotelach,
  • motelach,
  • pensjonatach,
  • innych obiektach hotelowych (np. wotele, botele, novotele, airtele, zajazdy, zamki).

PKD 55.3 Pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe

Podklasa ta obejmuje:

  • zapewnienie krótkotrwałego zakwaterowania w obozowiskach (np. rekreacyjnych, wędkarskich, łowieckich), przyczepach kempingowych,
  • zapewnienie miejsc dla pojazdów kempingowych,
  • zapewnienie miejsc na ustawienie namiotów.

PKD 55.9 Pozostałe zakwaterowanie

Podklasa ta obejmuje zapewnienie tymczasowego lub długoterminowego zakwaterowania w pojedynczych lub wspólnych pokojach lub domach dla studentów, pracowników sezonowych lub innych osób.

Podklasa ta obejmuje:

  • zapewnienie zakwaterowania w:
    • domach studenckich,
    • internatach i bursach szkolnych,
    • hotelach robotniczych,
    • blokach mieszkalnych,
  • usługi sypialne w wagonach kolejowych oraz pozostałych środkach transportu.

Do kiedy obowiązuje zakaz prowadzenia działalności noclegowej?

Nie ustalono jeszcze dokładnej daty, jeżeli taka się pojawi, będziemy Was informować na bieżąco. Aktualnie jest to do „odwołania” a zatem zapewne do czasu ustabilizowania się sytuacji z rozpowszechniającego się koronawirusa. Nie wiemy jednak, kiedy to nastąpi.

Obowiązuje mnie zakaz – co z zaplanowanymi pobytami gości?

Wszystkie trwające pobyty powinny zostać przerwane w dniu wejścia zakazu, a rezerwacje na najbliższy czas powinny zostać odwołane do momentu gdy zakaz zostanie zniesiony.

Obowiązuje mnie zakaz – czy mogę nadal przyjmować rezerwacje?

Zgodnie z treścią ustawy nie ma zakazu reklamy obiektów, możesz zatem promować się np. na okres wakacyjny. Za jakiś czas sytuacja się ustabilizuje, zakaz zostanie cofnięty, a Ty będziesz mógł ponownie przyjmować gości. Pamiętaj, że zakaz jest wprowadzony CZASOWO, tzn. na czas stanu zagrożenia epidemicznego.

Masz pytania lub wątpliwości dotyczące zakazu? Postaramy się pomóc! Napisz do nas: pomoc@noclegowo.pl

Opublikowano:

Autor:

W Noclegowo od 2018 roku zajmuje się marketingiem oraz PR. Dzięki zgromadzonej wiedzy, wspiera klientów w zagadnieniach optymalizacji oferty czy najmu krótkoterminowego. Prywatnie pasjonuje się makijażem oraz tańcem.


Oceń artykuł:

7 komentarzy

Willa "Świt"

Czy tarcza ochronna Rządu obejmuje taże firmy z branży turystycznej.Jeśli tak,to jakie i w jaki sposób?

Marian

A po co były te kombinacje – najpierw zakaz, później zniesienie zakazu. Czy może zaraz się okaże, że znów coś zmienią?

Mateusz Goliat

Rzeczywiście sytuacja jest dynamiczna, obserwujemy ją i w przypadku kolejnych zmian będziemy aktualizować artykuł.

Anna R.

Zniesienie zakazu było według mnie niezamierzone, przecież nie o to chodziło ustawodawcy, zagrożenie nie minęło w ciągu kilku dni.

Mateusz Goliat

Niezależnie od wprowadzonych przepisów, zachęcamy wszystkich właścicieli obiektów noclegowych do rozwagi i unikania zwiększonej wymiany międzyludzkiej w obiekcie. Jednak odgórny zakaz jest czymś zupełnie innym niż własny zdrowy rozsądek, dlatego warto być na bieżąco z obowiązującymi przepisami.

Żenada

Wystarczy zadzwonić na Policję i spytać o ten zakaz. Ja zadzwoniłem i otrzymałem odpowiedź, że zakaz był wprowadzony DO ODWOŁANIA, które nie nastąpiło, więc stanowisko Policji jest takie, że zakaz wynajmu krótkoterminowego nadal obowiązuje, ale właściciele myślą tylko o swojej kasie a nie o zdrowiu pracowników, którzy o te apartamenty dbają i je przygotowują. O bezmyślności wynajmujących nie wspomnę.

Comments are closed.