Tarcza antykryzysowa a turystyka. Jakie rozwiązania przygotował rząd?
Rozpowszechniający się koronawirus SARS-CoV-2, spowodował, że wiele branż ma w tej chwili nakładane ograniczenia na swoje działalności. Jedną z nich jest również turystyka. Aby uniknąć kryzysu, rząd przygotował tarczę antykryzysową. Co się w niej znajduje? Jak na wprowadzoną tarczę zareagowała branża turystyczna?
Rząd na tarczę kryzysową ma przeznaczyć 212 mld. złotych i kierowana jest ona do właścicieli zarówno mikro, małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstw.
Spis treści
Na jaką pomoc może liczyć od rządu turystyka?
- wydłużenie do 180 dni terminu na rozwiązanie bądź odstąpienia od umowy o wycieczkę (po tym czasie klient otrzyma zwrot wpłat lub voucher do wykorzystania w przyszłości, w ciągu roku od dnia, w którym wycieczka miała się odbyć)
- rozliczenie całej tegorocznej straty w przyszłym roku (w sytuacji spadku przychodów firmy o 50% w 2020 r. – w stosunku do 2019 r. – firma zyska prawo obniżenia dochodu do opodatkowania o wysokość straty w 2020 r. poprzez korektę CIT za 2019 r. do limitu 5 mln zł)
- przesunięcie terminu płatności za media
- wakacje kredytowe
- wakacje od obowiązków administracyjnych
- dofinansowanie zatrudnienia przez państwo
- finansowanie tzw. postojowego
- możliwość odroczenia składek na ZUS (bez opłat i odsetek)
- prolongata terminu przekazania zaliczek na PIT od przychodów z szeroko rozumianej pracy pobranych w marcu i kwietniu do końca maja.
- zmiany w obliczaniu wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej
Oficjalne stanowisko w sprawie tarczy antykryzysowej zajdziesz tutaj:
https://www.gov.pl/web/rozwoj/tarcza-antykryzysowa-ma-ochronic-firmy-i-pracownikow-przed-skutkami-epidemii-koronawirusa
To właśnie turystyka jest jedną z tych branż, która skutki epidemii odczuje najbardziej. Wpływają na to nie tylko zamknięte granice, odwołane loty, ale również fakt, że aktualnie zostajemy w domu, więc większość pobytów odpoczynkowych została przez turystów odwołana. Także właściciele obiektów noclegowych ze względu na zagrożenie, boją się przyjmować nowych gości, zwłaszcza wtedy, gdy mają z nimi bezpośredni kontakt.
Co na to wszystko branża turystyczna?
Przedstawiciele branży apelują, że pomoc płynąca z wprowadzenia tarczy antykryzysowej jest niewystarczająca. Koronawirus wywołał w tej branży zamieszanie już na początku marca, kiedy pojawiły się pierwsze obawy, że sytuacja będzie się pogarszać. Ogłoszono więc postulaty do Ministra Rozwoju o rozszerzenie tarczy.
Proponowane rozwiązania:
- stworzenie mechanizmu kredytowania firm z PKD branży w sposób natychmiastowy przez banki komercyjne, np.: poprzez zabezpieczenia w 100 proc. z BGK.
- podniesienie górnego limitu kredytu obrotowego
- odgórne wprowadzenie wakacji w spłacie kredytów i leasingów – nieoprocentowanych i bez dodatkowych opłat
- odgórna abolicja VAT/ZUS/CIT/PIT na minimum 6 miesięcy począwszy od 1 marca 2020 roku i możliwość wydłużenia do 3 miesięcy po zakończeniu stanu epidemii
- przyspieszony zwrot VAT wprowadzony w sposób natychmiastowy;
- split payment zawieszony do końca 2020 roku w sposób natychmiastowy
- odgórne zniesienie lub wprowadzenie ulg od podatku od nieruchomości; refundacja dla samorządów od państwa z tego tytułu
- zniesienie do końca 2020 roku podatku drogowego od autokarów;
- wynagrodzenia (umowa o pracę) – dofinansowanie 80 proc. wysokości pensji minimalnej na okres minimum 6 miesięcy począwszy od 1 lutego 2020 roku, szczególnie w większych przedsiębiorstwach
- obniżenie progów wejścia takiego narzędzia i dostosowanie do najbardziej poszkodowanych PKD (porozumienie ze związkami, utrzymanie zatrudnienia i poziomu wynagrodzeń, etc.)
- jednoosobowa działalność gospodarcza/umowa o dzieło/umowa zlecenia – rozciągnięcie i podwyższenie dopłat do 100 proc. średniej pensji krajowej na okres 6 miesięcy, począwszy od 1 marca 2020 roku
- zwrot biletów koncertowych/imprezowych/zaliczek turystycznych/zaliczek hotelowych/zaliczek targowych w ciągu 180 dni od zakończenia stanu epidemii + voucher 365-dniowy dla wszystkich branż, w tym pośrednicy (booking np.) – forma zwrotu (voucher lub wypłata finansowa do decyzji realizatora usługi)
- fundusz zapomogowy – fundusz dla przedsiębiorców celem pokrycia udokumentowanych szkód w wyniku pandemii dla przedsiębiorstw, które od 1 lutego 2020 roku notują miesięczne spadki obrotów w wysokości minimum 60 proc.
Zobacz również
Oceń artykuł: