Tarcza antykryzysowa a turystyka. Jakie rozwiązania przygotował rząd?

Rozpowszechniający się koronawirus SARS-CoV-2, spowodował, że wiele branż ma w tej chwili nakładane ograniczenia na swoje działalności. Jedną z nich jest również turystyka. Aby uniknąć kryzysu, rząd przygotował tarczę antykryzysową. Co się w niej znajduje? Jak na wprowadzoną tarczę zareagowała branża turystyczna?

Rząd na tarczę kryzysową ma przeznaczyć 212 mld. złotych i kierowana jest ona do właścicieli zarówno mikro, małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstw.

Na jaką pomoc może liczyć od rządu turystyka?

  1. wydłużenie do 180 dni terminu na rozwiązanie bądź odstąpienia od umowy o wycieczkę (po tym czasie klient otrzyma zwrot wpłat lub voucher do wykorzystania w przyszłości, w ciągu roku od dnia, w którym wycieczka miała się odbyć)
  2. rozliczenie całej tegorocznej straty w przyszłym roku (w sytuacji spadku przychodów firmy o 50% w 2020 r. – w stosunku do 2019 r. – firma zyska prawo obniżenia dochodu do opodatkowania o wysokość straty w 2020 r. poprzez korektę CIT za 2019 r. do limitu 5 mln zł)
  3. przesunięcie terminu płatności za media
  4. wakacje kredytowe
  5. wakacje od obowiązków administracyjnych
  6. dofinansowanie zatrudnienia przez państwo
  7. finansowanie tzw. postojowego
  8. możliwość odroczenia składek na ZUS (bez opłat i odsetek)
  9. prolongata terminu przekazania zaliczek na PIT od przychodów z szeroko rozumianej pracy pobranych w marcu i kwietniu do końca maja.
  10. zmiany w obliczaniu wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej

Oficjalne stanowisko w sprawie tarczy antykryzysowej zajdziesz tutaj:
https://www.gov.pl/web/rozwoj/tarcza-antykryzysowa-ma-ochronic-firmy-i-pracownikow-przed-skutkami-epidemii-koronawirusa

To właśnie turystyka jest jedną z tych branż, która skutki epidemii odczuje najbardziej. Wpływają na to nie tylko zamknięte granice, odwołane loty, ale również fakt, że aktualnie zostajemy w domu, więc większość pobytów odpoczynkowych została przez turystów odwołana. Także właściciele obiektów noclegowych ze względu na zagrożenie, boją się przyjmować nowych gości, zwłaszcza wtedy, gdy mają z nimi bezpośredni kontakt.

Co na to wszystko branża turystyczna?

Przedstawiciele branży apelują, że pomoc płynąca z wprowadzenia tarczy antykryzysowej jest niewystarczająca. Koronawirus wywołał w tej branży zamieszanie już na początku marca, kiedy pojawiły się pierwsze obawy, że sytuacja będzie się pogarszać. Ogłoszono więc postulaty do Ministra Rozwoju o rozszerzenie tarczy.

Proponowane rozwiązania:

  • stworzenie mechanizmu kredytowania firm z PKD branży w sposób natychmiastowy przez banki komercyjne, np.: poprzez zabezpieczenia w 100 proc. z BGK.
  • podniesienie górnego limitu kredytu obrotowego
  • odgórne wprowadzenie wakacji w spłacie kredytów i leasingów – nieoprocentowanych i bez dodatkowych opłat
  • odgórna abolicja VAT/ZUS/CIT/PIT na minimum 6 miesięcy począwszy od 1 marca 2020 roku i możliwość wydłużenia do 3 miesięcy po zakończeniu stanu epidemii
  • przyspieszony zwrot VAT wprowadzony w sposób natychmiastowy;
  • split payment zawieszony do końca 2020 roku w sposób natychmiastowy
  • odgórne zniesienie lub wprowadzenie ulg od podatku od nieruchomości; refundacja dla samorządów od państwa z tego tytułu
  • zniesienie do końca 2020 roku podatku drogowego od autokarów;
  • wynagrodzenia (umowa o pracę) – dofinansowanie 80 proc. wysokości pensji minimalnej na okres minimum 6 miesięcy począwszy od 1 lutego 2020 roku, szczególnie w większych przedsiębiorstwach
  • obniżenie progów wejścia takiego narzędzia i dostosowanie do najbardziej poszkodowanych PKD (porozumienie ze związkami, utrzymanie zatrudnienia i poziomu wynagrodzeń, etc.)
  • jednoosobowa działalność gospodarcza/umowa o dzieło/umowa zlecenia – rozciągnięcie i podwyższenie dopłat do 100 proc. średniej pensji krajowej na okres 6 miesięcy, począwszy od 1 marca 2020 roku
  • zwrot biletów koncertowych/imprezowych/zaliczek turystycznych/zaliczek hotelowych/zaliczek targowych w ciągu 180 dni od zakończenia stanu epidemii + voucher 365-dniowy dla wszystkich branż, w tym pośrednicy (booking np.) – forma zwrotu (voucher lub wypłata finansowa do decyzji realizatora usługi)
  • fundusz zapomogowy – fundusz dla przedsiębiorców celem pokrycia udokumentowanych szkód w wyniku pandemii dla przedsiębiorstw, które od 1 lutego 2020 roku notują miesięczne spadki obrotów w wysokości minimum 60 proc.

Opublikowano:

Autor:

W Noclegowo od 2018 roku zajmuje się marketingiem oraz PR. Dzięki zgromadzonej wiedzy, wspiera klientów w zagadnieniach optymalizacji oferty czy najmu krótkoterminowego. Prywatnie pasjonuje się makijażem oraz tańcem.


Oceń artykuł: