O pięknych zabytkach renesansowego Kazimierza Dolnego

Początki osady sięgają już XI wieku. Nazwa została odnotowana w kronikach po raz pierwszy w 1249 roku jako Kazimierz, przymiotnik „Dolny” został dodany w latach późniejszych. W Kazimierzu zabytków i atrakcji nie trzeba szukać, wyjątkowy klimat miasta w połączeniu z jego wyjątkową architekturą dają turystom wystarczająco dużo powodów, aby do niego wracać.

Kościół farny św. Jana Chrzciciela i św. Bartłomieja

Kościół położony zaraz przy słynnym kazimierskim rynku, początkowo ufundowany przez Kazimierza Wielkiego w roku 1325, potem przebudowany około 1553. Teraźniejszy wygląd kościoła zachowany jest w stylu renesansowym. W środku można podziwiać rzeźbione głowice pilastrów, sztukaterie sklepień czy pięknie dekorowany portal jednej z kaplic znajdujących się wewnątrz kościoła.

Synagoga

Została zbudowana w XVIII wieku, przy obecnej ulicy Lubelskiej. Podczas II Wojny Światowej doszczętnie zniszczona, czekając aż do 1953 roku, w którym to roku odrestaurowano budynek na użytek kina. Niestety, w 2003 roku kino zostało zamknięte, w jego bocznych pomieszczeniach urządzono pokoje do wynajęcia. Na bocznej ścianie budynku nadal można podziwiać zegar słoneczny.

Zamek

Dokładniej mówiąc to zespół fortyfikacji obronnych z XIII i XIV wieku. Według zapisków kronikarza Jana Długosza zamek został wybudowany na polecenie Kazimierza Wielkiego w XIV wieku. Był on zbudowany z wapienia, które w okolicy jest pod dostatkiem. Początkowo miał on kształt zbliżony do owalu, który był otoczony grubymi na dwa metry murami.

Prawdopodobnie na wewnętrznym dziedzińcu znajdowały się drewniane zabudowania. W XV wieku nastąpiła rozbudowa zamku, która obejmowała dobudowanie skrzydła mieszkalnego oraz suchą fosę. W 1509 roku kolejna przebudowa nadaje zamkowi styl włoskiego renesansu. Niestety liczne wojny doprowadziły zamek do ruiny. W latach 1958-1960 na ich terenie przeprowadzono badania archeologiczne, dzięki którym zamek zabezpieczono w formie trwałej ruiny i udostępniono dla ruchu turystycznego.

Kto choć raz miał przyjemność odwiedzić Kazimierz Dolny ten z pewnością będzie chciał tam wrócić. Nie tylko turyści, ale także reżyserowie ukochali sobie to miasto. To właśnie w Kazimierzu realizowane były „Podróż za jeden uśmiech” czy „Wyspa złoczyńców” w reżyserii Stanisława Jędryki.

Opublikowano:

Autor:

Propagator użytecznych i nowoczesnych rozwiązań w projektowaniu stron. Jego specjalizacja to performance marketing oraz e-mail marketing. Na pierwszym miejscu stawia skuteczną komunikację i budowanie relacji z klientem. Interesuje się nowymi technologiami i postępami w badaniach kosmosu.


Oceń artykuł:

30 komentarzy

zbigniew

Wskazówki cenne choć myślę, że rowerzyści z tym nie mają większych problemów. Natomiast chciałbym powiedzieć jak ważne jest odpowiednie ciśnienie w kole. To przede wszystkim opona mniej się zużywa, lżej się jedzie, zmniejsza się możliwość przebicia koła oraz maleje niebezpieczeństwo zniekształcenia się koła na wyboistym terenie.

zbigniew

Wskazówki cenne choć myślę, że rowerzyści z tym nie mają większych problemów. Natomiast chciałbym powiedzieć jak ważne jest odpowiednie ciśnienie w kole. To przede wszystkim opona mniej się zużywa, lżej się jedzie, zmniejsza się możliwość przebicia koła oraz maleje niebezpieczeństwo zniekształcenia się koła na wyboistym terenie.

zbigniew

Wskazówki cenne choć myślę, że rowerzyści z tym nie mają większych problemów. Natomiast chciałbym powiedzieć jak ważne jest odpowiednie ciśnienie w kole. To przede wszystkim opona mniej się zużywa, lżej się jedzie, zmniejsza się możliwość przebicia koła oraz maleje niebezpieczeństwo zniekształcenia się koła na wyboistym terenie.

Daniel

Przydatny poradnik dla początkujących. Znalazłem tylko 1 błąd w postaci podanego ciśnienia „od 40 barów do 65” Chyba chodziło o ciśnienie w PSI bo w barach to jest około 3-4 jeśli się nie mylę. Pozdrawiam

VIP

raczej miał tam być przecinek tj. 4,5 – 6,5. 40 PSI to 2,76 BAR co na szosówkę raczej będzie za mało

VIP

nie doczytałem że chodziło o rower górski. w takim razie słuszna uwaga.

Daniel

Przydatny poradnik dla początkujących. Znalazłem tylko 1 błąd w postaci podanego ciśnienia „od 40 barów do 65” Chyba chodziło o ciśnienie w PSI bo w barach to jest około 3-4 jeśli się nie mylę. Pozdrawiam

VIP

raczej miał tam być przecinek tj. 4,5 – 6,5. 40 PSI to 2,76 BAR co na szosówkę raczej będzie za mało

VIP

nie doczytałem że chodziło o rower górski. w takim razie słuszna uwaga.

Daniel

Przydatny poradnik dla początkujących. Znalazłem tylko 1 błąd w postaci podanego ciśnienia „od 40 barów do 65” Chyba chodziło o ciśnienie w PSI bo w barach to jest około 3-4 jeśli się nie mylę. Pozdrawiam

VIP

raczej miał tam być przecinek tj. 4,5 – 6,5. 40 PSI to 2,76 BAR co na szosówkę raczej będzie za mało

VIP

nie doczytałem że chodziło o rower górski. w takim razie słuszna uwaga.

Misun

prawda jest taka ze silniki bez turbo odzocdha do lumusa auto z turbo ma taka zalete ze potrafi bardzo malo spalic przy malym obciazeniu w stosunku do swojej maksymalnej mocy czyli mamy auto ktore w korku nie spali duzo a ma 7 do setki. przykaldem dobrego silnika jest 330d po lifcie 9.20 litra w miescie (czyli MNIEJ NIŻ 316 benzyniak!!!) a do setki ma 7 sek! Tego dzis oczekuja ludzie, zobaczcie game silnikow opla insignia 1.6 Turbo Ecotec, 2.0 Turbo Ecotec to sa nowoczesne silniki benzynowe. w 46 nie ma zadnego turbo benzyny czyli nowoczesnego silnika benzynowego wiec wszystkie benzyny to kibel dlatego jesli e46 to tylko diesel!!!

Misun

prawda jest taka ze silniki bez turbo odzocdha do lumusa auto z turbo ma taka zalete ze potrafi bardzo malo spalic przy malym obciazeniu w stosunku do swojej maksymalnej mocy czyli mamy auto ktore w korku nie spali duzo a ma 7 do setki. przykaldem dobrego silnika jest 330d po lifcie 9.20 litra w miescie (czyli MNIEJ NIŻ 316 benzyniak!!!) a do setki ma 7 sek! Tego dzis oczekuja ludzie, zobaczcie game silnikow opla insignia 1.6 Turbo Ecotec, 2.0 Turbo Ecotec to sa nowoczesne silniki benzynowe. w 46 nie ma zadnego turbo benzyny czyli nowoczesnego silnika benzynowego wiec wszystkie benzyny to kibel dlatego jesli e46 to tylko diesel!!!

Misun

prawda jest taka ze silniki bez turbo odzocdha do lumusa auto z turbo ma taka zalete ze potrafi bardzo malo spalic przy malym obciazeniu w stosunku do swojej maksymalnej mocy czyli mamy auto ktore w korku nie spali duzo a ma 7 do setki. przykaldem dobrego silnika jest 330d po lifcie 9.20 litra w miescie (czyli MNIEJ NIŻ 316 benzyniak!!!) a do setki ma 7 sek! Tego dzis oczekuja ludzie, zobaczcie game silnikow opla insignia 1.6 Turbo Ecotec, 2.0 Turbo Ecotec to sa nowoczesne silniki benzynowe. w 46 nie ma zadnego turbo benzyny czyli nowoczesnego silnika benzynowego wiec wszystkie benzyny to kibel dlatego jesli e46 to tylko diesel!!!

paulina

Mam taki problem kiedy pompuję rower odbija mi pompka co mam zrobić pomocy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wasiel

Paula, zapewne masz „niedrożny” wentyl, piszesz pewnie o wentylku rowerowym, w którym na końcu znajduje się taka mała nakrętka którą trzeba lekko odkręcić – poluzować a po napompowaniu dokręcić (oczywiście nie piszę o tej plastikowej co osłania wentyl przed zabrudzeniem ;)
No i podczas pompowania, musisz wyczuć moment w których powietrze wprowadza się do dętki, poruszaj z czuciem pompką na boki

paulina

Mam taki problem kiedy pompuję rower odbija mi pompka co mam zrobić pomocy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wasiel

Paula, zapewne masz „niedrożny” wentyl, piszesz pewnie o wentylku rowerowym, w którym na końcu znajduje się taka mała nakrętka którą trzeba lekko odkręcić – poluzować a po napompowaniu dokręcić (oczywiście nie piszę o tej plastikowej co osłania wentyl przed zabrudzeniem ;)
No i podczas pompowania, musisz wyczuć moment w których powietrze wprowadza się do dętki, poruszaj z czuciem pompką na boki

paulina

Mam taki problem kiedy pompuję rower odbija mi pompka co mam zrobić pomocy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wasiel

Paula, zapewne masz „niedrożny” wentyl, piszesz pewnie o wentylku rowerowym, w którym na końcu znajduje się taka mała nakrętka którą trzeba lekko odkręcić – poluzować a po napompowaniu dokręcić (oczywiście nie piszę o tej plastikowej co osłania wentyl przed zabrudzeniem ;)
No i podczas pompowania, musisz wyczuć moment w których powietrze wprowadza się do dętki, poruszaj z czuciem pompką na boki

shazza

Mam zawór typu Schrader niestety też mi odbija przy pompowaniu i nie mam powietrza w dętce.Tu nie da się niczego odkręcić żeby odblokować.Co robić?

shazza

Mam zawór typu Schrader niestety też mi odbija przy pompowaniu i nie mam powietrza w dętce.Tu nie da się niczego odkręcić żeby odblokować.Co robić?

shazza

Mam zawór typu Schrader niestety też mi odbija przy pompowaniu i nie mam powietrza w dętce.Tu nie da się niczego odkręcić żeby odblokować.Co robić?

Comments are closed.