Od 4 maja zniesienie zakazu działalności hoteli i innych obiektów noclegowych

Od 4 maja ponownie można prowadzić wynajem krótkoterminowy w hotelach i innych miejscach noclegowych. Co to oznacza? Jakie warunki musisz spełnić, aby wynajmować noclegi dla turystów? Czy restauracja w obiekcie może być otwarta? Ile osób można przyjąć? Spieszymy z odpowiedzią!

Doczekaliśmy się w końcu zniesienia pierwszych obostrzeń w kwestii wynajmu dla turystów. Wytyczne dla funkcjonowania hoteli, pensjonatów w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce, przekazał podczas konferencji 29 kwietnia Premier Mateusz Morawiecki. Wynajem dla turystów znów jest możliwy. Obwiązują jednak konkretne wytyczne, których musisz przestrzegać wynajmując nocleg. Zapoznaj się z nimi!

Wydano zakres procedur, których należy bezwzględnie przestrzegać. Dotyczą one 4 obszarów.

  1. Bezpieczeństwo pracowników i obsługi
  2. Bezpieczeństwo w obiekcie
  3. Procedury zapobiegawcze w przypadku podejrzenia zarażenia koronawirusem u pracowników/obsługi.
  4. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zarażenia koronawirusem u osoby/klienta.

Czego dotyczą procedury dotyczące wynajmu dla turystów?

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom

W pierwszej kolejności jako właściciel obiektu noclegowego jesteś zobowiązany zapewnić bezpieczeństwo swoim pracownikom i obsłudze.

Zalecane jest stworzenie procesów, które pozwolą na zachowanie odległości minimum 1,5 metra między pracownikami. Ponadto wskazuje się, że należy podzielić zmiany pracy w celu zwiększenia bezpieczeństwa pracowników będących w danym momencie na terenie obiektu (stosownie do możliwości). Szczególną uwagę należy zwrócić na to, aby w danym momencie w pomieszczeniach wspólnych (np. szatni, stołówce) liczba przebywających jednocześnie osób pozwalała na zachowanie 2 metrów odległości od siebie.

Obowiązkowe jest także zapewnienie dostępu do środków ochrony osobistej tj. masek lub przyłbic, rękawiczek oraz środków do dezynfekcji rąk, a także nieprzemakalnych fartuchów z długim rękawem (do użycia w razie potrzeby).

Zarządca obiektu powinien także wziąć pod uwagę ustalenie różnych godzin przerw dla pracowników, aby nie przebywali we wspólnych pomieszczeniach. Szczególną ostrożność należy także zachować wobec pracowników powyżej 60 roku życia czy przewlekle chorych (ograniczenie kontaktu z gośćmi).

Czego muszą pilnować pracownicy?

Ponadto wydano zalecenia także dla pracowników. Dotyczą one głównie zachowania odległości od innych osób oraz stosowania zasad szczególnej higieny. Ponadto pracownicy powinni dbać czystość powierzchni wspólnych, z którymi stykają się goście m.in. klamki drzwi, blaty, poręcze, oparcia krzeseł. W miarę możliwości powinni także unikać dojazdów do pracy komunikacją publiczną.

Ponadto zwrócono uwagę, aby zadbać o wietrzenie pomieszczeń oraz zminimalizowanie organizacji zebrań, spotkań (wskazany kontakt telefoniczny, kontakt e-mail).

Kryteria odległości oraz zabezpieczenia środkami ochrony osobistej należy stosować także w stosunku do dostawców.

Obowiązkowe jest przyjęcie procedur postępowania w razie wystąpienia podejrzenia zakażenia koronawirusem i poinstruowanie o tym pracowników.

Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie

W obiekcie należy umieścić informację ile osób może jednocześnie przebywać w poszczególnych pomieszczeniach. Obowiązkowe jest także zapewnienie dozowników z płynem do dezynfekcji rąk, szczególnie w częściach wspólnych (m.in. recepcja, wejście, toalety, stołówka/restauracja). Wskazane jest także umożliwienie zakupu maseczek ochronnych na ternie obiektu. Dodatkowo w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych należy umieścić instrukcje mycia rąk, zakładania i zdejmowania maseczki i rękawiczek, a przy dozownikach z płynem instrukcję dezynfekcji rąk.

Przy codziennym sprzątaniu należy szczególną uwagę zwrócić na dezynfekcję powierzchni wspólnych (poręczy, włączników światła, uchwytów, klamek, poręczy krzeseł, a także blatów. Obowiązkowe jest zachowanie wymaganego dystansu pomiędzy personelem a gośćmi (min. 2 metry). Goście nie powinni spędzać zbyt dużo czasu na recepcji.

Jaka jest maksymalna liczba gości, których można przyjąć w obiekcie?

W pierwszej kolejności konieczne jest ustalenie maksymalnej liczby gości, a następnie jej kontrolowanie. Maksymalną liczbę gości ustala się na podstawie liczby dostępnych pokoi. Liczone jako liczba pokoi razy dwie osoby.

Należy ograniczyć dostęp do wspólnych pomieszczeń takich jak np. sale telewizyjne. Z takich udogodnień mogą ewentualnie korzystać jedni goście na wyłączność.

Co ważne, obowiązuje całkowity zakaz przebywania w obiekcie osób niezakwaterowanych.

W jaki sposób sprzątać pomieszczenia wynajmowane przez gości?

  1. Po każdym gościu zaleca się rutynowe sprzątniecie pokoju i dezynfekcję wszystkich powierzchni, które się dotyka, a także sprzętu (np. piloty). Dotyczy to również łazienki. Dodatkowo zalecane jest gruntowne wywietrzenie pomieszczenia lub zrobienie ozonowania/ zamgławiania/ dekontaminacji z użyciem innych dedykowanych technologii.
  2. Pokój można ponownie wynająć po zakończeniu dezynfekcji w okresie zgodnym z instrukcją urządzenia służącego do dekontaminacji, albo zaleceń producenta zastosowanych technologii.
  3. Personel sprzątający powinien mieć dostęp i używać jednorazowych maseczek, rękawiczek, a w razie potrzeby jednorazowego fartucha z długim rękawem. Pranie ręczników i pościeli powinno odbywać się w w temperaturze min. 60 ºC z dodatkiem detergentu.
  4. W łazienkach pokojowych obowiązuje także zakaz używania hotelowych suszarek nadmuchowych.

Jak będą funkcjonować punkty gastronomiczne w obiekcie (bary, restauracje)?

Funkcjonowanie restauracji  i barów musi odbywać się w reżimie sanitarnym. Uwzględnia to zakaz organizowania posiłków w formie bufetu. Mimo to jest możliwość serwowania posiłków gości hotelu (wykluczenie osób z zewnątrz) w przestrzeni restauracji. Warunkiem jest zachowanie odległości minimum 2 metrów między osobami spożywającymi posiłek.

Czy można udostępniać gościom sprzęty takie jako rower kajak?

Tak, udostępnianie takich sprzętów jest możliwe. Niezbędna będzie jednak dezynfekcja tych sprzętów udostępnianych gościom po każdym użyciu. Dotyczy to rowerów, kajaków i innych sprzętów hotelowych

Szczegóły dotyczące procedur polecamy sprawdzić bezpośrednio na stronie rządowej.

Jakie działania podjąć, aby teraz pozyskać gości?

Przede wszystkim zweryfikuj gdzie wyświetla się Twój obiekt w internecie. Mało prawdopodobne, że goście pojadą na urlop bez zarezerwowanego noclegu i będą szukać na miejscu. Zasady bezpieczeństwa nadal obowiązują, a takie dodatkowe kontakty byłyby niepotrzebnym ryzykiem.

Planując publikację obiektu weź pod uwagę pozycje dane portalu w Google, sprawdź warunki współpracy i nie zwlekaj jeżeli dana forma reklamy odpowiada Twoim oczekiwaniom. Teraz najważniejsza jest szybkość działania. Wyjdź na przeciw gościom spragnionym wypoczynku!

Z uwagi na zniesienie ograniczeń, obniżyliśmy cenę rocznej publikacji w Noclegowo z 497 zł na 369 zł.

Aktywuj obiekt już teraz >

Promocja ważna tylko do 4 maja!

Opublikowano:

Autor:

Pomagam właścicielom obiektów noclegowych skuteczniej pozyskiwać gości. Na podstawie ich potrzeb i oczekiwań dopasowuję konkretne rozwiązania. Cenię sobie rozmowy z wynajmującymi. Pozwalają mi poznać ich perspektywę, problemy, wyzwania. Lubię słuchać. Nie ukrywam, że mówić także. :) Stawiam na budowanie relacji, dialog, ciągły rozwój i poszerzanie horyzontów. Prowadzę edukacyjne spotkania on-line dla wynajmujących krótkoterminowo. Zaufanie traktuję jako najcenniejszą walutę. Na co dzień jestem dostępna w biurze obsługi Noclegowo, więc pisz, dzwoń, a ja chętnie podzielę się moimi doświadczeniami!


Oceń artykuł:

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zależy Ci na opinii?

Dowiedz się jak zadbać o dobre relacje z gośćmi. Wypróbuj proste sposoby, by zrobić pozytywne wrażenie. Zapewnij miłe wspomnienia z pobytu.