Kolej linowa Kasprowy Wierch
Kolej linowa Kasprowy Wierch
Kolej linowa Kasprowy Wierch
Kolej linowa Kasprowy Wierch
Kolej linowa Kasprowy Wierch
Kolej linowa Kasprowy Wierch
Kolej linowa Kasprowy Wierch

Kolej linowa Kasprowy Wierch

Kolej linowa na Kasprowy Wierch należąca do PKL

Planując wypoczynek w Zakopanem, letni lub zimowy, zazwyczaj chcemy wyruszyć na wycieczkę oznaczonymi, górskimi trasami turystycznymi. Prowadzą one w różne miejsca obejmujące teren Tatrzańskiego Parku Narodowego, a jednym z częściej wybieranych, jest szlak na Kasprowy Wierch, szczyt w Tatrach, na którym znajduje się słynne Obserwatorium Meteorologiczne.

Czym jest kolej linowa na Kasprowy Wierch?

Kasprowy Wierch to jeden z najpopularniejszych wśród turystów szczytów w polskiej części Tatr o wysokości 1985 m n.p.m, na który prowadzi jedyna w Polsce wysokogórska kolej linowa z Kuźnic na szczyt. Operatorem kolei są Polskie Koleje Linowe, a trasa w całości przebiega przez teren Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Wjazd całoroczną koleją linową z Kuźnic odbywa się w dwóch etapach, z jedną przesiadką na Myślenickich Turniach, przejazd trwa około 20 minut, a podróż kończy się poniżej szczytu Kasprowego Wierchu, na wysokości 1959 m n.p.m, zaledwie 26 m poniżej wierzchołka. Górna stacja kolejki, mieszcząca się obok restauracja, sklepik z pamiątkami i Obserwatorium to najwyżej położone budynki w Polsce.

Kiedy i kto zbudował kolej linową na Kasprowy Wierch?

Zanim wybierzemy się na Kasprowy Wierch, warto dowiedzieć się nieco o historii tej inwestycji. Wszystko zaczęło się od pomiarów terenowych, które rozpoczęło Centralne Biuro Studiów i Projektów PKP na zlecenie Ministerstwa Komunikacji wiosną 1934 roku. Ostateczna decyzja o rozpoczęciu budowy zapadła w lipcu 1935 roku, a inicjatorem budowy kolei był ówczesny prezes Polskiego Związku Narciarskiego i wiceminister Transportu.

Prace rozpoczęły się od powołania kierownictwa budowy z siedzibą w zakopiańskich Kuźnicach. Pierwszy odcinek z Kuźnic na Myślenickie Turnie został uruchomiony 26 lutego 1936 roku, a przejazd próbny wagonika na pierwszym odcinku wykonał monter firmy Bleichert 17 lutego 1936. Wszystkie pozostałe prace zakończono już 29 lutego 1936 roku i pierwsi pasażerowie wjechali na Kasprowy Wierch 15 marca 1936 roku.

Koszt budowy kolei wyniósł przeszło 3,5 mln ówczesnych złotych, lecz zwrócił się jeszcze przed 1939 rokiem, czyli wybuchem II wojny światowej. Jednak budowa kolei była inwestycją prestiżową i propagandową II Rzeczypospolitej Polskiej oraz prezentowała ówczesną nowatorską polską technikę i architekturę wszystkich stacji kolejki, a na górnej stacji umieszczono w 1936 roku polskie godło w stylu art déco. Obecnie właścicielem kolejki są Polskie Koleje Linowe S.A, w 1961 roku zmodernizowano kolej i zdecydowanie warto się nią przejechać, a podróż kolejką jest niezapomnianym doświadczeniem.

Jakie noclegi można znaleźć w Zakopanem?

Podstawą każdej udanej wycieczki, także na Kasprowy Wierch, jest wcześniejsze znalezienie i rezerwacja noclegu w Zakopanem. Sprawdzając te, które możecie znaleźć na naszej stronie, należy wybrać przedział czasowy, sezon letni lub zimowy. Dostępne jest wiele obiektów noclegowych na każdą kieszeń, kwatery prywatne oferujące tanie noclegi, apartamenty, hotele, pensjonaty, a nawet domki letniskowe.

Dzięki temu zyskamy możliwość zobaczenia także innych atrakcji, jakie znajdują się w Zakopanem i powiecie zakopiańskim, Gubałówki, Giewontu, Muzeum Stylu Zakopiańskiego, Muzeum Kornela Makuszyńskiego, czy słynnego deptaku Krupówek. Trzeba też odbyć wycieczkę nad Morskie Oko i odprężyć się z całą rodziną w Aqua Park Zakopane.

Opinie

  • Byłem tu i jechałem ,trochę naczekałem się w kolejce za biletami (zbyt drogie) ,na Kasprowym pięknie,schodziliśmy z żoną na dół ok.4 h

    29.01.2015
  • 4
    Bardzo dobry Pobyt: wrzesień 2014

    Byłem tu i jechałem ,trochę naczekałem się w kolejce za biletami (zbyt drogie) ,na Kasprowym pięknie,schodziliśmy z żoną na dół ok.4 h

    29.01.2015
  • 3
    Pobyt: wrzesień 2013

    Cena biletu rzeczywiście dość spora (40 zł) jak na 20 minut jazdy, ale przy dobrej pogodzie widoki są niepowtarzalne. Polecam powrót szlakiem Czerwonych Wierchów.

    24.09.2013
  • 4
    Bardzo dobry Pobyt: lipiec 2011

    Nowa kolejka nie już takiego uroku jak miała jej poprzedniczka ale i tak wyjazd jest fantastyczny, szczególnie ostatni odcinek tuż przed Kasprowym. Aby nie czekać w kolej ce lepiej sobie wyjść szlakiem i zjechać na dół kolejką.

    25.05.2012
  • 4
    Bardzo dobry Pobyt: wrzesień 2008

    Długa kolejka oczekujących lepiej wejść samemu

    30.08.2011
  • 5
    Wyjątkowy Pobyt: lipiec 2009

    PKL drogo sobie liczą za podróż kolejką na Kasprowy Wierch :-(

    05.07.2010
  • Kolej linowa Kasprowy Wierch prowadzi z Kuźnic na szczyt Kasprowego Wierchu, zbudowana została w 1936 i zmodernizowana w 2007 roku. Składa się z czterech wagonów, z któ rych każdy pomieścić może 60 osób. Czas jazdy wynosi 12 minut, a prędkość jazdy 8m/s. W najwyższym punkcie kolej znajduje się 1959 m n.p.m., a długość jej trasy wynosi 4291,59 metra. Rozciąga się z niej widok na Kocioł Goryczkowy i Dolinę Suchą Kasprową.

    01.07.2008

Lokalizacja

4
Bardzo dobry na podstawie 6 opinii