Gniew-Brody Pomorskie

Gniew-Brody Pomorskie

Wyruszamy z Placu Grunwaldzkiego, kierujemy się ulicą Piłsudskiego w stronę ulicy Gdańskiej. Pokonujemy lekkie wzniesienie. Po prawej stronie mijamy budynek zbudowanej w 1884 r. szkoły podstawowej, której jeszcze w okresie międzywojennym nadano imię Jana III Sobieskiego. Przed dawnym cmentarzem ewangelickim skręcamy w lewo na kładkę dla pieszych. Cmentarz gniewskiej parafii ewangelickiej został założony w pierwszej połowie XIX wieku. W związku z likwidacją kościoła i parafii po 1945 roku cmentarz pozostał opuszczony. W latach 80. XX wieku urządzono w nim park, a w latach ... 90. przekazano parafii rzymsko - katolickiej. Wjeżdżając w osiedle im. Marii Konopnickiej, skręcamy w prawo. Jadąc w dół, skręcamy w lewo, w ulicę Marii Konopnickiej. Mijamy budynek wybudowanej w 1902 r. gazowni. Przed II wojną światową wybudowane tu osiedle domków jednorodzinnych nazywano Nową Ameryką. Na końcu ulicy Konopnickiej dawniej funkcjonowała duża rzeźnia (obecnie zakład samochodowy). Skręcamy w lewo na ulicę Gniewskie Młyny. Po prawej stronie mijamy zakład betoniarski Prefabet, nad którym wznosi się tzw. Góra Wisielców, którą zaczęto zalesiać od 1892 r. Obecnie znajduje się tu park miejski. W Brodzkich Młynach mijamy nieistniejącą już stację kolejową na linii Gniew - Morzeszczyn. W 1989 roku zawieszono pociągi pasażerskie, a w 1992 roku linia została pozbawiona ruch towarowego. Jadąc dalej, po lewej stronie mijamy elektrownię wodną na rzece Wierzycy. Przed II wojną światową działał tu wielki młyn wodny należący do majątku Jacobsmühle. Koło mostu przygotowano dla grup kajakowych pole biwakowe. Po 100 m skręcamy w prawo. Po lewej stronie mijamy pojedyncze zabudowania Brodzkich Młynów. Jadąc dalej, po prawej stronie mijamy leśniczówkę z kompleksem rekreacyjnym, idealnie nadającym się do biesiadowania przy ognisku lub grillu. Obiekt został postawiony w drugiej połowie XIX wieku. Zarządzała ona dworskim obszarem leśnym. Nieco dalej na krótki odpoczynek zatrzymamy się przy kapliczce 1768 roku postawionej na starym szlaku pielgrzymkowym do Piaseczna. Ruszamy dalej w drogę, po ok. 2 km skręcamy w prawo, mijając budynek dawnej stacji kolejowej na trasie Morzeszczyn ? Gniew. Przejeżdżamy przez tory kolejowe i mostek na Wierzycy. Po kilkuset metrach dojeżdżamy do zabudowań wsi Brody Pomorskie. Po prawej stronie mijamy zespół pałacowo - parkowy, przy byłych zabudowaniach pałacowych. Rosną tu dęby szypułkowe, będące pomnikami przyrody. Brody Pomorskie to stara wieś na ziemi gniewskiej. Pierwsze informacje w źródłach pisanych pojawiają się w 1245 roku w formie ?Brod? i dotyczą brodu tj. przejścia (przeprawy) przez Wierzycę. Dwie ostatnie z cytowanych wzmianek dotyczą już wsi krzyżackiej koło Gogolewa. Teren dzisiejszych Brodów Pomorskich był we wczesnym średniowieczu miejscem krzyżowania się ważnych szlaków handlowych. Sprawiło to, że przeprawy przez Wierzycę w tym rejonie stały się ważnym punktem strategicznym, przy którym powstawały osady i grody. Tak też było na terenie dzisiejszych Brodów Pomorskich. Wykopaliska archeologiczne potwierdzają istnienie w rejonie Brodów osad i grodzisk obronnych. Po przejęciu ziemi gniewskiej przez Zakon Krzyżacki w 1282 roku teren przepraw w Brodach stał się ich własnością. Wieś została założona przez Zakon w 1284 roku i weszła w skład komturstwa gniewskiego. Ze źródeł pisanych z lat 1396 i następnych dowiadujemy się o istnieniu folwarku zakonnego. Brody Pomorskie należały do Zakonu Krzyżackiego do 1464 r. tj. do powrotu Pomorza do Polski. Wtedy Gniew został siedzibą starosty, a dawne folwarki krzyżackie stały się folwarkami starostów gniewskich. Po pewnym okresie stagnacji spowodowanej wojną folwarki ziemi gniewskiej zaczęto odbudowywać, na co wskazują lustracje królewskie z XVI wieku. Dalsze dzieje Brodów Pomorskich wiążą się z dziejami ziemi gniewskiej. Ożywiająco na wieś wpłynęła budowa linii kolejowej Morzeszczyn - Gniew ze stacją w Brodach Pomorskich


    Opinie

    Ta trasa nie posiada jeszcze opinii.

Mapa

Ta trasa nie posiada jeszcze oceny.
6.94
Kilometrów