wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy
wewnętrzną linią Fortów Twierdzy

wewnętrzną linią Fortów Twierdzy

Trasa typowo miejska, godna polecenia dla najmłodszych miłośników historii. Start pętli jest na Wawelu najbardziej charakterystycznej budowli w całej twierdzy- Cytadela obronna. Z tegp punktu udajemy się Powiślem w ulicą Kościuszki i jedziemy cały czas prosto do pętli tramwajowej SALWATOR. Tuż za pętlą skręcamy w prawo w ul. św. Bronisławy (uwaga długi podjazd pod górę ok 2 km)i tą drogą, a potem Al. Waszyngtona dojeżdżamy do FORTU KOŚCIUSZKO. Po odpoczynku zjeżdżamy ul. Hoffmana i skręcamy w lewo w ul. Królowej Jadwigi. 20 m za skrzyżowaniem z ul. piastowską jest schron amunicyjny w dobrym stanie. Cofamy się i jedziemy teraz ulicą Piastowską. Tuż przed pętlą tramwajową CICHY KĄCIK jest zjazd do budynków firmow... o-magazynowych za nimi znajdują się relikty fortu RUDAWA. Jadąc dalej Piastowską dojeżdżamy do ruchliwego skrzyżowania z ul. Bronowicką, tu skręt w lewo, a potem na skrzyżowaniu z ul. Rydla w prawo. Ulica ta prosto do fortu. Fort znajduje się zaraz po lewej stronie tuż przed skrzyżowaniem z Halczyna. Warto zrobić tu przerwę na zwiedzanie( FORT BRONOWICE to bastion obronny). Po zwiedzaniu jedziemy przez przejazd kolejowy i skręcamy w prawo w Radzikowskiego- tu zaraz po prawej widać wały fosy z pozostałości fortu ŁOBZÓW( na terenie zakładu są pozostałości). jadąc dalej Radzikowskiego, na ruchliwym skrzyżowaniu z ul. Stachiewicza skręcamy w lewo, a potem skręcamy w prawo na ul. Chełmońskiego. Zaraz po lewej znajduje się park (pozostał niewielki fragment muru po forcie KROWODRZA. Warto odpocząć w tym miejscu. Z parku zjeżdżamy na ulicą Łokietka. Po przejechaniu pod torami kolejowymi odbijamy w lewo na pierwszym skrzyżowaniu w ul. Składową. Z tej ulicy skręcamy w ulicę Iwony Drowąża i tą drogą dojedziemy do Wrocławskiej. Następnie skręcamy w lewo i jedziemy cały czas prosto do pętli autobusowej NOWY KLEPARZ. Przed nami znajduje się FORT KLEPARZ. Jest on podobnie jak Bronowice bastionem obronnym, ale do samodzielnej obrony. Po zwiedzeniu całego kompleksu ruszamy ul. Kamienną do Fortu LUNETA WARSZAWSKA, po drodze mijamy zabytkowy wiadukt będący rozbudowaną kopią wiaduktu na ul. Lubicz( oba zbudowane w zaborze Austrii). Jest to frot obserwacyjny przeznaczony do obrony bramy północnej Krakowa. Jest to bardzo ciekawy budynek-naprzeciwko znajdują się dawne koszary. Z tzw Lunety kierujemy się ul. Miłosza, Stwosza, Lubomirskiego do ronda mogilskiego. Na dolnym poziomie ronda znajdują się ruiny bastionu V ,,LUBICZ". Można się więcej dowiedzieć z tablic informacyjnych. Następnie ul Mogilską jedziemy do Parku Lotników - gdzie można zrobić kolejną przerwę - obecny park jest na terenie kompleksu fortu PSZONA( w niektórych miejscach wystają resztki murów). Można tutaj odwiedzić Muzeum Lotnictwa Polskiego, ale na zwiedzanie muzeum trzeba przeznaczyć 3 godziny. Po przystanku w muzeum poprzez ścieżki parku możemy dojechać do alei pokoju zaraz obok Decathlonu. Tutaj przejeżdżamy na drugą stronę, skręcamy w lewo i tuż za mostem możemy wjechać na szlak rowerowy. Tym szlakiem jedziemy do stopnia wodnego Dąbie. Tuż za stopniem znajduje się jednostka wojskowa- teren danej LUNETY GRZEGÓRZECKIEJ (niestety nie istnieje). Dalsza część trasy prowadzi wzdłuż Wisły szlakiem pieszo-rowerowym aż do samego Wawelu- miejsca gdzie rozpoczynaliśmy całą pętlę. Trasa jest prowadzona po równym terenie w 90% po ścieżkach chodnikowych, asfaltowych i drogach. Parki oferują ścieżki zarówno szutrowe jak i asfaltowe. Problemem może być ruch w centrum w dniach roboczych, a w weekendy na szlakach rowerowych.


    Opinie

  • 3/5
    Wrażenia z przejazdu
    1/5
    Trudność trasy

    Ciekawa trasa na niedzielne popoludnie.

    • 06.01.2013
  • Można jeszcze zahaczyć o Kopiec Piłsudskiego, wtedy wycieczka zyskuje na atrakcyjności.

    • 17.08.2012
  • Bardzo łatwa i poprowadzona po bardzo fajnych częściach Krakowa.

    • 07.09.2011

Mapa

3
Ocena na podstawie 3 opinii
1.3/5
Trudność trasy
25.06
Kilometrów