Proponuję wam trasę do coraz bardziej ostatnio popularnej pustelni leżącej niedaleko Złotego Potoku. Po drodze zobaczymy okresowe źródełko w Zaborzu i zalew na Ordonce, której wspomniane źródełko daje początek (oczywiście o ile bije), pozostałości strażnicy z XIV wieku w Suliszowicach i piękne jurajskie ostańce. Rozpoczynamy na rynku w Olsztynie. Kierujemy się drogą asfaltową w stronę Biskupic (po drodze po lewej ostoja częstochowskich rowerzystów - bar "Leśny", kawałek dalej przepiękny rezerwat "Sokole Góry". Warto poświęcić trochę czasu i poszwendać się po tamtejszych szlakach. Na początku Biskupic czeka nas solidny podjazd. Na rozjeździe przed kościołem w prawo i potem prosto. Dojeżdżamy do Zaborza (a wła... ściwie miejsca gdzie zbudowano zalew). Jest tam kilka ośrodków wypoczynkowych w sosnowym lesie. Trzymając się asfaltu dojedziemy do wsi Zaborze. Na rozjeździe (po prawej sklep) jedziemy prosto pod solidną górkę. Jeszcze w tym roku droga asfaltowa przechodziła trochę wyżej w szutrową ale niedawno wyasfaltowano ją. Można więc wygodnie dojechać do Suliszowic. Po drodze fajne, wapienne skałki. Na skraju Suliszowic skręcamy w prawo (po chwili po lewej dawna studnia gromadzka). Na rozjeździe w prawo i cały czas asfaltem wjeżdżamy na szczyt wzniesienia (zabudowany z lewej strony). Tam też na jednym z ostańców znajdują się pozostałości strażnicy (teren ogrodzony). Ze szczytu zjeżdżamy do Starej Wsi. Po lewej stary żuraw studzienny. Jadąc cały czas w dół docieramy do drogi nr 793 (Janów - Żarki). Skręcamy w prawo pod górkę a na skrzyżowaniu w lewo. Teraz prosto do pustelni. Jeszcze 10 lat temu był to odosobniony teren z niewielką kapliczką a pustelnicy mieszkali w małych domkach. Dzisiaj dalej są tam pustelnicy ale obok stoi nowy kościół, powstaje ogrodzenie. To już nie ten klimat co kiedyś ale mimo to warto tam pojechać.

• Jadąc do Złotego Potoku z Częstochowy udało mi się tą trasę zaliczyć. Dla początkujących rowerzystów wydaje się dość wymagająca. Piękne krajobrazy i wiele atrakcyjnych mi ejscówek po drodze. Polecam!

ainod • 05.07.2011
  • Fajna trasa! I oczywiście można ją przedłużyć bo w okolicach Trzebniowa też są super tereny na rower.

yacek • 08.12.2009

Ta trasa nie posiada jeszcze oceny.