Rozpoczynam biznes wynajmu – porady dla początkujących

Podjęcie jakiejkolwiek działalności zawsze wiąże się z niepewnością, ryzykiem, mnóstwem pytań i niejasności. Tak samo jest w przypadku świadczenia usług noclegowych. Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych rad, które będą przydatne dla osób rozpoczynających przygodę z wynajmem krótkoterminowym.
Jak wiadomo wynajem miejsc noclegowych stanowi formę usług turystycznych, jednak różni się od działalności hoteli czy pensjonatów. Tego typu biznes sprawdza się w miejscach, posiadających odpowiednie walory turystyczne. Często obiekty mają charakter sezonowy, jednak niezależnie od tego, czy działamy przez cały rok czy jedynie przez kilka miesięcy, należy obrać konkretną strategię.

Przygotuj się na przyjęcie gości

Po pierwsze, należy odpowiednio przygotować obiekt na przybycie gości. Wynajmowane pomieszczenia muszą spełniać pewne wymagania odnośnie wyposażenia. Zapewnij swoim gościom warunki w jakich sam chciałbyś przebywać. Konieczne będzie stworzenie listy przedmiotów, których brakuje w poszczególnych pomieszczeniach. Nawet jeżeli prowadzisz tego typu działalność od lat, warto odświeżać listę, bo być może coś umknęło uwadze albo wymogi gości uległy zmianie.

Przeanalizuj do kogo kierujesz swoją ofertę

Zastanów się do jakich osób już trafiłeś ze swoimi usługami oraz jak zmodyfikować ofertę by stała się bardziej uniwersalna i odpowiadała szerszej grupie odbiorców. Uwzględnij przy tym nie tylko zalety swojego obiektu ale również okolicy – atrakcji, które warto odwiedzić, walorów przyrodniczych itp. Na tym etapie warto zastanowić się również z jakiej części Polski pochodzą osoby odwiedzające obiekt, jaki jest ich stan cywilny, poziom wykształcenia, czy posiadają dzieci – ułatwi to sprecyzowanie grupy, która dotychczas korzystała z wynajmu noclegów. Dzięki temu można skierować ofertę do osób o podobnych zainteresowaniach oraz statusie społecznym.

Zadbaj o pozytywny wizerunek

Na wizerunek obiektu noclegowego składa się wiele czynników. To między innymi ogłoszenie na portalach noclegowych, własna strona internetowa, profil w social mediach, a także elementy spoza sieci – grafiki, ulotki, szyld twojego obiektu oraz, co najważniejsze, opinie osób, które już go odwiedziły. Warto zrobić rozeznanie wśród gości z poprzednich lat i zapytać o ich wspomnienia, skojarzenia związane z obiektem, co im się podobało, co ich zaskoczyło, a co według nich należałoby zmienić. Pamiętaj, że oni mogą napędzać klientów chociażby polecając obiekt rodzinie i znajomym. Zawsze warto poprosić o wystawienie recenzji na swojej witrynie lub portalu noclegowym.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Przeczytaj porady ekspertów na temat wynajmu krótkoterminowego.

Przeanalizuj konkurencje

Zastanów się jaka jest twoja najbliższa konkurencja, przeanalizuj to w jaki sposób zachęcają klientów do korzystania z ich usług. Następnie zmodyfikuj swoją ofertę tak, aby była efektywniejsza i bardziej przekonująca niż propozycja konkurencji. Wyeksponuj zalety, jakich potencjalni goście nie znajdą w innych miejscach.

Poznaj okolice swojego obiektu

Osoby wynajmujące nocleg często oczekują rad od właścicieli, dlatego aby sprostać ich wymaganiom powinieneś dokładnie poznać okolicę, w jakiej znajduje się twoja kwatera i to nie tylko tę najbliższą. Wszelkiego rodzaju atrakcje, miejsca warte odwiedzenia, restauracje, puby, wypożyczalnie, szlaki turystyczne itp. Warto także być na bieżąco wydarzeniach odbywających się w pobliżu. Mogą być one dobrym pretekstem do tego, by zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z oferty.

Analiza SWOT

Analizując mocne strony obiektu należy zastanowić się, co czyni go wyjątkowym, co wyróżnia go na tle konkurencji (jakie możliwości daje – np. pobyt ze zwierzętami, udogodnienia dla dzieci, w cenie śniadanie itp.), jakie niezwykle atrakcje można znaleźć w regionie. Aby pokazać swoją wyższość nad konkurencją możesz także przygotować specjalne oferty promocyjne.

Jeżeli chodzi o słabe strony koniecznie sprawdź co jeszcze oferują inne miejsca noclegowe, zastanów się w jaki sposób mógłbyś udoskonalić swój obiekt. Może nieco zmieniając wystrój wnętrz, tworząc oferty specjalne adresowane do konkretnych grup itp. Na tym etapie należy przeanalizować, co warto byłoby zmienić w ofercie – może lepszej jakości zdjęcia oraz filmy. Następnie należy pomyśleć, co może przyczynić się do rozwoju obiektu, co daje szanse na to, aby pojawiło się więcej gości. Na przykład otwarcie nowej atrakcji w okolicy, centrum rozrywki, wyjątkowy event. Należy także zastanowić się czy oferta jest w stanie zaspokoić potrzeby osób starszych, rodzin z dziećmi jak i grup przyjaciół czy par decydujących się na kilkudniowy wyjazd. Im więcej segmentów jest w stanie zaspokoić, tym większe szanse na wzrost zainteresowania obiektem. Ostatni punkt analizy SWOT to zagrożenia. Tutaj istotna jest konkurencja – czy w ostatnim czasie powstał nowy obiekt posiadający zbliżoną ofertę, czy istnieje możliwość znacznego wzrostu opodatkowania dla twojej działalności, czy zmieniły się wymogi i regulacje dotyczące działalności?

To tylko kilka praktycznych rad, które z pewnością będą pomocne przy rozpoczynaniu przygody z wynajmem miejsc noclegowych. Każdy obiekt jest inny i to od ciebie zależy jak będzie odbierany przez potencjalnych klientów. Ważne, aby wypracować unikatowy sposób prowadzenia komunikacji z gośćmi oraz orientować się w tym, co dzieje się dookoła.

Chcesz pozyskać nowych gości?

Opublikowano:

Autor:

Propagator użytecznych i nowoczesnych rozwiązań w projektowaniu stron. Jego specjalizacja to performance marketing oraz e-mail marketing. Na pierwszym miejscu stawia skuteczną komunikację i budowanie relacji z klientem. Interesuje się nowymi technologiami i postępami w badaniach kosmosu. Autor strony alekosmos.pl.


Oceń artykuł:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Prowadzisz wynajem na doby?

Ten ebook jest dla Ciebie!