Jak ustalić cenę za nocleg? Porady na początek biznesu

Zaczynając biznes najmu krótkoterminowego, musimy zadać sobie najważniejsze i dość podstawowe pytanie: jak ustalić cenę za nocleg w moim obiekcie? Jest to sprawa bardzo indywidualna i wpływa na nią wiele czynników, jednak postaramy się Ci przekazać, kilka najważniejszych porad.

Koszty, które musisz ponieść

Najważniejszą rzeczą, którą musisz zrobić, ustalając cenę za nocleg to bardzo dokładna analiza Twoich kosztów. W końcu zaczynając prowadzić obiekt, nie chcesz w tym biznesie „wyjść na zero”. Często możemy już nawet spotkać kalkulatory, specjalnie przystosowane do takiego biznesu, które większość cześć pracy zrobią już tak naprawdę za Ciebie. Jeżeli jednak wolisz na początek policzyć je samodzielnie, pamiętaj o uwzględnieniu kosztów:

  • związanych z obsługą czystości Twojego obiektu. Opłacenie osób sprzątających (w przypadku, gdy robisz to samemu, koszt ten jest mniejszy), środki czystości, pralnia,
  • produktów dla gości, które są zawarte w cenie. Jest to np. woda, herbata, kawa czy drobne upominki, a nawet świeże kwiaty. Takimi produktami będą też artykuły higieniczne jak papier toaletowy lub (jeżeli jest to w standardzie Twojego obiektu) kosmetyki jak np. szampon, mydło.
  • eksploatacji budynku, rachunki jak woda, gaz, prąd.
  • reklamy Twojego obiektu jak np. prowizje dla portalów noclegowych, ulotki, wizytówki etc.

Co wpływa na cenę?

Najważniejszymi czynnikami, które mają wpływ na cenę noclegu w Twoim obiekcie to zdecydowanie jego standard oraz lokalizacja. O standardzie decyduje to, jak urządzony jest obiekt oraz jego wyposażenie.

Jak ocenić standard obiektu?

  1. Najważniejszym elementem jest po prostu łazienka. Jeżeli jest bezpośrednio w pokoju, jest to dużo bardziej komfortowe dla gościa, dzięki czemu cena również jest większa.
  2. Wyposażenie RTV/AGD, mamy tu na myśli telewizor, często również lodówkę, pralkę w przypadku apartamentu. Pożądanym sprzętem bywa także ekspres do kawy i on także może podnieść cenę noclegu. To rzeczy, które ułatwiają pobyt lub po prostu zapewniają komfort czy rozrywkę.
  3. Wspomniane wcześniej produkty w cenie. Jeżeli takich rzeczy jak niewielkie kosmetyki, świeże kwiaty, kawy czy herbaty nie ma, standard Twojego automatycznie nieco się obniża. Nie wpływa to jednak tak znacząco, jak łazienka czy wyposażenie RTV/AGD.
  4. Parking. Fakt, że goście nie muszą szukać miejsca gdzieś na publicznych parkingach lub za niego płacić jest bardzo ważny.
  5. Wyposażenie dla gości z dziećmi. Standard z pewnością podniesie plac zabaw, łóżeczko czy krzesełko do karmienia. Rodziny będą zadowolone.
  6. Udogodnienia z wysokiej półki. Jest to coś, co pewnością najbardziej podnosi standard, a co za tym idzie – również cenę. Do takich udogodnień możemy zaliczyć jacuzzi, saunę.
  7. Gastronomia. Jeśli oferujesz posiłki w cenie noclegu, pamiętaj by ta cena była większa w zależności od Twojej oferty. Dobrym sposobem jest jednak rozdzielenie kwestii wyżywienia i noclegów. Wtedy gości płaci oddzielnie za nocleg, ale jeżeli życzy sobie np. śniadania – dopłaca dodatkową kwotę.
Lokalizacja to szczególnie ważny atut obiektu

Lokalizacja

Nad morzem kilka kroków od plaży, w górach blisko stoku a w mieście – w centrum. Lokalizacja to jeden z najważniejszych czynników, decydującym o sukcesie Twojego obiektu. Jeżeli oferujesz zatem nocleg w bardzo atrakcyjnej lokalizacji, możesz sobie pozwolić na to, by jego cena była wyższa.

Pamiętaj, by w swojej ofercie poinformować gości o wszystkich ważnych aspektach, udogodnieniach, dodatkowym wyposażeniu. Klienci lubią wiedzieć, za co płacą. Jeżeli oferujesz naprawdę wysoki standard, dobrą lokalizację – goście będą skłonni zapłacić więcej, bo zdają sobie sprawę, z czego taka cena wynika.

Sezonowość Twojego obiektu

Istotnym aspektem w ustaleniu ceny noclegu jest sezonowość. Pomaga ona zarządzać nią w zależności od okresu, w którym przyjeżdża do Ciebie gość. Jeśli posiadasz obiekt w dużym mieście jak Warszawa, Poznań etc. popyt przez cały rok raczej jest dość stały, więc szczególne zmiany cen w ciągu roku nie mają tu sensu. Możesz jedynie zwrócić uwagę na krótkie przyjazdy w czasie weekendu oraz okazjonalne wydarzenia, które ściągną do miasta większą liczbę turystów (koncerty, festiwale, imprezy sportowe). Wtedy z racji większego obłożenia, cena noclegu może być wyższa. Podobnie będą działać obiekty w nadmorskich kurortach, tyle że tutaj cena wyższa będzie w czasie wakacji, kiedy są one szczególnie często odwiedzane. Kurorty górskie podobny zabieg mogą zastosować również w czasie ferii zimowych.

Kiedy warto obniżyć cenę?

Cena w dużej mierze zależy gościa. Dlaczego? Pomyśl, że gość wraca do Ciebie kolejny rok z rzędu lub bywa u Ciebie dość często – warto wtedy za ten fakt cenę nieco obniżyć. W końcu tacy goście są najważniejsi, bo wiesz, że na pewno jeszcze wrócą i dodatkowo polecą swoim znajomym. Możesz wziąć też pod uwagę długość pobytu. Znaczną wygodą jest, kiedy gość zostaje dłużej, ponieważ zwyczajnie ułatwia pracę, zmniejsza częstotliwość sprzątania oraz po prostu – rotacje w obiekcie. W takim przypadku dobrze jest tę cenę również zmniejszyć. Kolejny aspekt to liczba gości. Gdy przyjeżdżają dwie, a nawet czasem trzy rodziny cena też może być nieco mniejsza.

Zobacz też

Popularne