Jak nazwać obiekt noclegowy i dlaczego ma to znaczenie

Nazwa nie ma bezpośredniego wpływu na jakość świadczonych przez obiekt noclegowy usług, a jednak jej znaczenie jest bardzo istotne. Przede wszystkim wpływa na wizerunek obiektu to, jak jest on odbierany przy pierwszym kontakcie przez potencjalnego gościa.

Według badań mamy tylko 11 sekund by zainteresować czytelnika okładką książki, by zatrzymać internautę na swojej stronie www czy zaintrygować nowo poznaną osobę. Na zbudowanie silnego wrażenia w internecie mamy zaledwie chwilę – warto dobrze ją wykorzystać i sprawić by potencjalny gość został naszym klientem. Co zatem możemy zrobić?

Geniusz tkwi w prostocie

Dobra nazwa noclegu powinna być prosta do zapamiętania, zapisania i przekazania innym. Z tego względu lepiej wybrać nazwę krótszą, mniej skomplikowaną i tym samym przyjaźniejszą dla oka i ucha. Przede wszystkim chodzi o to, aby odbiorcy potrafi li wypowiedzieć poprawnie nazwę już po pierwszym jej usłyszeniu, a podczas rozmowy nie pytali: „Jak? Może Pani powtórzyć?”. Jeśli chcemy gościć turystów z zagranicy, warto pomyśleć o nazwie bez polskich znaków diakrytycznych. Dzięki temu nie będą mieli problemów z prawidłowym jej odczytaniem i wymową.

Wyróżnij się lub zgiń

Nazwa noclegu powinna być unikalna. Przy nazewnictwie nie należy ślepo korzystać z konwencji przyjętych w branży turystycznej. Nazwa musi wyróżniać, a nie powielać wzorce. Co zrobić, aby nazwa nie była banalna i szablonowa? Jeśli mamy w głowie pomysł, warto zacząć od przeanalizowania konkurencji, przede wszystkim aby nie powielić nazwy w obrębie tej samej miejscowości. Nasi potencjalni goście mogą mieć problem z odróżnieniem dwóch noclegów o tej samej lub zbliżonej nazwie i przez przypadek zakwaterować się u naszego sąsiada. Oczywistym jest, że zweryfi kowanie nazw wszystkich obiektów noclegowych będzie trudne, szczególnie w miejscowości typowo turystycznej, gdzie często są ich setki. Pomimo najdokładniejszej analizy i tak możemy nazwać się jak nasz konkurent trzy ulice dalej. Warto jednak wykonać kilka kroków, które ułatwią wybór niepowtarzalnej nazwy dla noclegu.

  1. Dobrym pomysłem jest wpisanie wybranej nazwy w wyszukiwarkę internetową i przeanalizowanie wyników takiego wyszukania.
  2. Warto przeanalizować nazwy używane przez przedsiębiorców działających na terenie Polski spisanych w rejestrze Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
  3. Koniecznie należy zajrzeć również do popularnych baz noclegowych gromadzących oferty noclegowe.
  4. Najlepiej zrezygnować z nazw, które nie posiadają w sobie czynnika wyróżniającego. Nocleg opatrzony nazwą “Kawalerka w centrum”, “Mieszkanie w Gdańsku” czy “Pokoje gościnne nad morzem” nie przykują uwagi na dłużej i nie sprawią, że przypomnimy sobie po jakimś czasie o danym noclegu. Ponadto nasi goście chcący polecić nas swoim znajomym czy rodzinie, będą mieli z tym duży problem. Bardzo prawdopodobne, że sami nie znajdą nas już ponownie w internecie. Tym samym mogą już do nas nie wrócić.
  5. Nie najlepszym pomysłem wydaje się być stosowanie nazw z imieniem np. „Willa u Ani”, “Pokoje u Wojtka” czy “Pensjonat u Marka”. Prawdopodobieństwo, że taka nazwa jest już w użyciu jest bardzo duże, ponieważ obiektów noclegowych nazwanych w ten sposób jest w Polsce niezliczona ilość.

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Przeczytaj porady ekspertów na temat wynajmu krótkoterminowego.

Negatywny wydźwięk nazwy

Nazwa nie może posiadać negatywnego ładunku znaczeniowego. Istotne jest, aby nie generowała nieprzyjemnych skojarzeń. Bezpieczniej zatem nazwać nocleg “Pachnąca Konwalia” niż “Niebieski Szczur” (obiekty noclegowe o tych nazwach istnieją naprawdę). Pierwsza z nazw natychmiast przywołuje miłe myśli. Druga nazwa mimo na pozór nieprzyjemnego wydźwięku, posiada jednak spory atut w postaci elementu zaskoczenia. Wspomniany „szczur” może zadziwić i przyciągnąć do nas gościa, lecz zapewne nie każdego.

Jeśli nasz obiekt noclegowy nastawiony jest na przyjmowanie gości z zagranicy, warto sprawdzić znaczenie słów w językach obcych. Może się okazać, że nasza zgrabna nazwa w obcym języku to wulgaryzm lub obraźliwe wyrażenie. Dla nas – Polaków – niekoniecznie smaczne w odbiorze okażą się istniejące naprawdę „Hotel Sedes” w Berlinie, „Dupa Spa” na Bali oraz nasz rodzimy „Pensjonat Pipka” w Dębkach. Przy wyborze bezpiecznej nazwy można skorzystać z serwisu wordsafety.com, gdzie sprawdzimy czy wybrane słowa nie są nieprzyzwoite w jednym z dziewiętnastu języków.

Pamiętaj, nazwa musi być kojarzona z pozytywnymi emocjami i przekazywać jasny komunikat do odbiorcy: “Odwiedź nas, z pewnością nie będziesz żałował”.

Nazwa noclegu, a prawo

W polskim prawie istnieje ustawa o usługach turystycznych, która reguluje warunki świadczenia przez przedsiębiorców usług turystycznych na terenie Polski. W ustawie wymienione są m.in. nazwy obiektów noclegowych, które są prawnie chronione. Do chronionych nazw należą: hotel, motel, pensjonat, kemping (camping), pole biwakowe, dom wycieczkowy, schronisko młodzieżowe i schronisko. Co oznacza, że wymienione nazwy są prawem chronione? Przede wszystkim to, że prawo do używania ich można uzyskać po spełnieniu określonych w ustawie warunków i otrzymania wpisu do rejestru za zgodą Marszałka województwa. Jeśli używamy wspomnianych wyżej nazw bezprawnie, powinniśmy liczyć się z wysokimi karami finansowymi. Ustawa ma bowiem za zadanie chronić uczciwych przedsiębiorców i dzięki odpowiedniej kategoryzacji obiektów noclegowych zapewnić odpowiednie standardy. Pełną treść ustawy możemy pobrać ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zmiana nie zawsze wskazana

Jeśli dotychczasowa nazwa nie jest idealna to zawsze warto nad nią popracować. Zmiana nazwy już istniejącego obiektu noclegowego nie zawsze jest jednak dobrym rozwiązaniem. Dobrze przemyśl czy zmiana nie osłabi wypracowanego już wizerunku twojego obiektu. Zawsze możesz przeprowadzić ankietę wśród gości i zapytać czy według nich zmiana ma sens.

Inną barierą dla zmiany nazwy może okazać się intensywność dotychczasowej promocji w internecie. Jeśli nazwa obiektu występuje w ogłoszeniach w wielu serwisach, zastanów się czy możliwa będzie jej zmiana na nową. Jeżeli edycja będzie zablokowana w większości serwisów, forów, blogów czy katalogów, to wprowadzenie nowej nazwy może być mylące dla szukających zakwaterowania.

5 ważnych zasad

Naming to proces tworzenia unikalnych, dobrze brzmiących i mających pomóc w biznesie nazw firm, usług i produktów. Nadanie nazwy obiektowi noclegowemu może okazać się trudniejsze niż mogłoby się wydawać. Nazwa to nasza wizytówka, dlatego warto ją wnikliwie przemyśleć i pamiętać o poniższych zasadach.

  • Postaw na prostotę
  • Nie myśl szablonowo
  • Prześledź konkurencję
  • Unikaj negatywnego wydźwięku
  • Pamiętaj o polskim prawie

Sprawdź 5 niezawodnych sposobów na atrakcyjną galerię!

Chcesz pozyskać nowych gości?

Opublikowano:

Autor:

Propagator użytecznych i nowoczesnych rozwiązań w projektowaniu stron. Jego specjalizacja to performance marketing oraz e-mail marketing. Na pierwszym miejscu stawia skuteczną komunikację i budowanie relacji z klientem. Interesuje się nowymi technologiami i postępami w badaniach kosmosu. Autor strony alekosmos.pl.

1 Comment

KB

“Wyróżnij się lub zgiń” – tą maksymę niektórzy powinni oprawić sobie w ramkę :) Problem w tym, że pewnie czasem brakuje pomysłów, inspiracji, żeby faktycznie wyróżnić się na tle konkurencji. Subtelnie podrzucam pomysł zajrzenia na blog http://dobreimiefirmy.pl, gdzie można znaleźć różne inspiracje na ciekawą nazwę. Tak, żeby było bliżej do Pachnącej Konwalii niż Niebieskiego Szczura :)) Pozdrawiam!

Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Prowadzisz wynajem na doby?

Ten ebook jest dla Ciebie!

Pobierz darmowy ebook