17 pomysłów na reklamę noclegu w internecie

Jako właściciel noclegu starasz się pozyskać nowych gości, aby zapełnić wszystkie wolne pokoje w swoim obiekcie. Niewątpliwie pomóc w tym może aktywne i efektywne promowanie noclegu w internecie. Poniżej znajdziesz pomysły na reklamę noclegu wraz z adresami stron www, które warto wykorzystać w marketingu internetowym noclegu.

Dobór odpowiednich sposobów promocji w dużej mierze zależy od tego jakim budżetem dysponujemy, dlatego przedstawiona lista składa się zarówno z płatnych jak i darmowych form reklamy. Wykorzystanie niektórych z poniższych pomysłów pomoże nie tylko w lepszej widoczności twojej oferty noclegowej, generowaniu ruchu na stronie www, ale także w zdobywaniu odnośników do niej. To z kolei powinno pozytywnie wpływać na korzystniejsze pozycje witryny w wyszukiwarkach internetowych, a tym samym lepszą jej widoczność dla szukających noclegu.

Bazy noclegowe

Bazy noclegowe gromadzą oferty noclegów wszystkich typów. Znajdziemy w nich zarówno hotele i apartamenty jak i prywatne kwatery oraz domki letniskowe. Dodanie wpisu w tych serwisach może zapewnić nam wielu nowych gości. Głównym atutem obecności w bazach noclegowych jest fakt, że internauci odwiedzają je właśnie w celu znalezienia oferty noclegowej. Nie ma więc obaw, że dodając ogłoszenie zapłacimy za dotarcie do internauty, który w ogóle nie jest zainteresowany pobytem.

W polskim internecie istnieje obecnie ogromna ilość serwisów z ogłoszeniami noclegowymi. Jak wybrać te najskuteczniejsze? Warto przede wszystkim zwrócić szczególną uwagę na te serwisy, których grono użytkowników jest największe. Należy zatem sprawdzić, czy serwis promuje się (a co za tym idzie – reklamuje również oferty noclegowe) w wyszukiwarkach, mediach społecznościowych, czy przeprowadza kampanie z wykorzystaniem e-mail marketingu itp. Jeśli tak, o promocję swojego ogłoszenia nie musimy wówczas dbać samodzielnie, ponieważ baza noclegowa zadba o to za nas. Umieszczenie oferty w liczących się polskich portalach noclegowych to koszt od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie.

Lokalne media

Reklama w lokalnych portalach informacyjnych to dobra opcja wyłącznie dla tych, którzy chcą zainteresować swoją ofertą lokalną społeczność. Umieszczenie bannera czy ogłoszenia w lokalnych serwisach ogłoszeniowych słabo sprawdzi się w przypadku właścicieli obiektów noclegowych, którzy chcą dotrzeć do klientów z całej Polski i z zagranicy.

Serwisy ogłoszeniowe

Rejestracja i dodanie ogłoszenia jest zazwyczaj darmowe, dlatego warto znaleźć się również w serwisach z ogłoszeniami:

  • olx.pl
  • gumtree.pl
  • gratka.pl
  • lento.pl

Serwisy aukcyjne

Swoje ogłoszenie możesz wstawić również w serwisach aukcyjnych:

  • allegro.pl
  • swistak.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej?

Przeczytaj porady ekspertów na temat wynajmu krótkoterminowego.

Serwisy społecznościowe

Wartościowy ruch na stronie www można pozyskać dzięki serwisom społecznościowym. Dodając w nich profil (fanpage) swojego noclegu zyskamy szansę na stały kontakt z wieloma potencjalnymi gośćmi. Tutaj najszybciej poinformujesz ich o promocjach lub o nowej ofercie. Serwisy społecznościowe (np. Facebook) oferują również płatne metody promowania. W przeciwieństwie do reklamy w lokalnych mediach, te globalne media pozwalają dotrzeć do znacznie większego grona odbiorców, również z zagranicy. Istotne jest jednak to, aby nasza kreacja reklamowa trafiła do osób faktycznie zainteresowanych noclegami. Facebook, będący liderem pośród platform social media, oferuje kilka formatów reklamowych. Dzięki zastosowaniu w reklamach zdjęć i filmów możemy zaprezentować nasze wnętrza czy też przedstawić aktualną promocję lub ofertę specjalną. Płatne reklamy na Facebooku rozliczane są za kliknięcie. Jedno kliknięcie kosztować nas może kilkadziesiąt groszy. Do stawki za kliknięcie należy doliczyć jeszcze opłatę dla pośrednika, który obsługuje naszą kampanię (o ile korzystamy z takich usług).

Mikroblogi

Szczególnym przykładem platform społecznościowych są mikroblogi, czyli internetowe dzienniki, w których można dzielić się krótkimi wiadomościami tekstowymi. Najbardziej znaną platformą mikroblogową jest Twitter. Chociaż w Polsce nie jest aż tak popularny jak Facebook, to jednak zebranie większej ilości śledzących i sprawne posługiwanie się hasztagami, może zwiększyć zainteresowanie obiektem.

Serwisy obrazkowe

Jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów. Chińskie powiedzenie doskonale opisuje fenomen istnienia tego typu serwisów. Możemy śledzić w nich zdjęcia o interesującej nas tematyce i kolekcjonować je na swoich profilach. Jeśli posiadamy ciekawe wnętrza w obiekcie noclegowym lub znajduje się on w pięknej okolicy, wykorzystajmy to dzieląc się z innymi ciekawymi zdjęciami. W szybkim czasie możemy zyskać wielu obserwatorów. Przykładami serwisów obrazkowych są:

  • instagram.com
  • pinterest.com
  • zszywka.pl

Zakupy grupowe

Pomimo tego, że serwisy z ofertami zakupów grupowych szczyt swojej popularności mają już za sobą, to nadal są dobrym źródłem pozyskania klientów szczególnie w branży turystycznej. Formę rozliczenia stanowi ustalona z góry prowizja od sprzedaży poszczególnych voucherów na pobyt noclegowy. Należy jednak pamiętać, że nasza oferta musi uwzględniać rabat dla użytkowników serwisów zakupów grupowych. Najbardziej popularne w Polsce to:

  • groupon.pl
  • mydeal.pl
  • okazik.pl
  • fastdeal.pl

Katalogi firm

To popularna forma reklamy w internecie. Jest jednym z najłatwiejszych sposobów na zaprezentowanie swojej firmy i przekierowanie ruchu do strony www. Możemy dodać wpis na przykład tutaj:

  • panoramafirm.pl
  • pkt.pl

Komentarze na blogach

Komentowanie artykułów na blogach turystycznych jest świetnym pomysłem na zareklamowanie się „przy okazji”. Ważne, aby nie nadużywać tej formy promocji i zabierać głos tylko w tych tematach, do których jesteśmy w stanie coś wnieść. Blogów możemy szukać w wyszukiwarce internetowej lub na platformach takich jak:

  • blogger.com
  • blog.pl
  • blox.pl

Fora dyskusyjne

Każdego dnia pojawiają się na forach tematycznych prośby o polecenie dobrego noclegu. Wykorzystaj to. Pamiętaj jednak, aby polecać się subtelnie, by nikt nie posądził cię o spamowanie. Na początek możesz wykorzystać poniższe fora:

  • forum-turystyczne.pl
  • podroze-forum.pl
  • tur-info.pl/forum/
  • forum.gazeta.pl/forum/k,1281282,Turystyka.html

Mapy internetowe

Promując się na mapach internetowych możesz dotrzeć do klientów, którzy szukają noclegu w pobliżu miejsca, w którym obecnie się znajdują. Dzięki widoczności na mapach możesz zyskać gości, szukających zakwaterowania na ostatnią chwilę – w czasie drogi na urlop lub będąc już na miejscu.

  • zumi.pl
  • maps.google.com
  • targeo.pl

Serwisy wideo

Treści wideo mają obecnie bardzo duże znaczenie. Ciekawe materiały mogą wygenerować miliony odsłon. Za pomocą filmu możesz zaprezentować swój nocleg, otaczającą go przyrodę, okoliczne atrakcje lub osobliwości, które zachęcą do przyjazdu właśnie do ciebie. A może masz interesujący pomysł na wideoporadnik?

  • youtube.com
  • vimeo.com
  • dailymotion.com

Reklama w wyszukiwarce

Podstawę tworzenia kampanii reklamowej w linkach sponsorowanych wyszukiwarek odgrywa proces definiowania słów kluczowych, przy użyciu których (w wyszukiwarce) pojawiać się będą nasze reklamy. Niezwykle istotnym elementem jest monitorowanie skuteczności reklamy i jej stałe udoskonalanie. Taką kampanię można stworzyć i monitorować we własnym zakresie lub zlecić jej obsługę profesjonalnej firmie. W drugim przypadku warto skorzystać z usług firmy z certyfikatem. Koszty tego typu reklamy zależą od konkurencyjności użytych słów kluczowych. Niekiedy pojedyncze kliknięcia będą kosztować nas kilkanaście groszy, innym razem nawet kilka złotych.

  • adwords.google.com
  • adkontekst.pl

Reklama kontekstowa

To rodzaj reklamy dostosowanej do zawartości stron, na których się znajduje. Jest skuteczna, ponieważ ma związek z treścią, którą zainteresowany jest jej odbiorca. Przykładem może być reklama rabatu na noclegi w artykule o pomysłach na spędzenie wakacji.

  • adwords.google.com
  • adkontekst.pl

E-mail marketing

Jednym z prostszych i tańszych (lub nawet darmowych) sposobów promocji noclegu jest reklama wśród klientów z ubiegłych lat. Zawsze warto gromadzić adresy mailowe gości, którzy już nas odwiedzili. Wysłanie wiadomości e-mail z aktualną ofertą nic nas bowiem nie kosztuje. Wysyłając kupon ze zniżką można skutecznie zachęcić do ponownego przyjazdu osób, które w ubiegłym roku zadowolone były ze swojego pobytu.

Zgodnie z wynikami badania Interaktywnego Instytutu Badań Rynkowych – 70% internautów sprawdza pocztę elektroniczną co najmniej raz dziennie. Zatem wykorzystanie tego kanału do komunikacji z klientami może skutecznie wpłynąć na obłożenie w obiekcie noclegowym. Należy jednak pamiętać, że zbyt częsty lub nietrafny e-mail marketing może wywołać negatywny skutek i zniechęcić odbiorców. Wysyłkę maili można zautomatyzować dzięki narzędziom takim jak:

  • freshmail.pl
  • getresponse.pl
  • implebot.pl

Infografika

Estetyczne i zawierające ciekawe dane infografiki mogą rozprzestrzenić się w internecie lotem błyskawicy. Przygotuj ciekawe zestawienie, rankingi, ciekawostki związane z turystyką i przedstaw je w formie obrazka. Nie zapomnij opatrzyć jej swoim logo i czekaj na zwiększenie zainteresowania noclegiem. W stworzeniu infografiki pomogą:

  • infogr.am
  • piktochart.com
  • easel.ly

Obiekt noclegowy można reklamować na wiele sposobów, niektóre z nich nie wymagają nawet posiadania własnej strony internetowej. Warto jednak przed rozdzieleniem budżetu reklamowego, zastanowić się do kogo chcemy dotrzeć – do lokalnej społeczności czy może do klientów z całej Polski lub zza granicy – i na tej podstawie wybrać odpowiednie miejsca na reklamę. Warto też rozważyć gdzie potencjalny klient może poszukiwać ofert podobnych do naszej. Wówczas reklama internetowa będzie efektywna, a każda złotówka wydana na promocję zwróci się z nawiązką.

Chcesz pozyskać nowych gości?

Opublikowano:

Autor: Marek Olczak

Propagator użytecznych i nowoczesnych rozwiązań w projektowaniu stron. Jego specjalizacja to performance marketing oraz e-mail marketing. Na pierwszym miejscu stawia skuteczną komunikację i budowanie relacji z klientem. Interesuje się nowymi technologiami i postępami w badaniach kosmosu. Autor strony alekosmos.pl. Miłośnik lasu.

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *